Norwegian hade en anstrÀngd finansiell situation redan före coronakrisen. NÀr nu i princip all flygverksamhet stÄr still kan bolaget inte bÀra alla sina kostnader.
ââVi har nĂ€stan behövt stĂ€lla in alla flygningar, samtidigt som personalkostnader bestĂ„r. Vi har gjort i princip allt vi kan för att reducera kostnader, men situationen gör dessvĂ€rre att bolagen med pilot och kabinpersonal i Danmark och Sverige försĂ€tts i konkurs, sĂ€ger vd Jacob Schram pĂ„ en presstrĂ€ff.
Inte tid att vÀnta
Han lyfter bland annat att man i Norge har permitteringsmöjligheter som gör att staten tÀcker alla permitteringskostnader under en period. Det finns dessvÀrre inte i Sverige och Danmark, enligt Schram.
Han sÀger ocksÄ att han har kontakt pÄ ministernivÄ med myndigheter i alla de skandinaviska lÀnderna. Men ansökan om lÄnegarantier till svenska staten, som skickades för en mÄnad sedan, har inte resulterat i nÄgot svar och det har tagit för lÄng tid, pÄpekar Schram.
ââVi har inte tid att vĂ€nta lĂ€ngre, den hĂ€r krisen Ă€r akut, sĂ€ger han om beslutet att nu sĂ€tta bolagen i konkurs.
Men Schram pekar pÄ att bolaget planerar för att vara kvar i Sverige.
Ministern kritisk
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), kommenterar nyheten som "trÄkig men inte överraskande". PÄ kritiken svarar han att Norwegian kan söka bÄde statliga kreditgarantier och stöd för korttidspermitteringar.
ââDe omfattas av det svenska kreditgarantiprogrammet och de kan anvĂ€nda de verktyg som finns. Korttidspermittering kan ju alla pĂ„ svensk arbetsmarknad anvĂ€nda sig av. Jag har förstĂ„tt det som att man frĂ„n Norwegians sida avstĂ„tt frĂ„n att anvĂ€nda programmet, sĂ€ger Eneroth.
TT: Norwegian uppger att det tar tid att fÄ besked om lÄnegarantierna?
ââDet Ă€r en dialog som RiksgĂ€lden och Norwegian fĂ„r ha, men programmet godkĂ€ndes av EU-kommissionen den 11 april och det Ă€r ett av de garantiprogram som Ă€r i gĂ„ng i Europa just nu, sĂ€ger Eneroth.
"FruktansvÀrt"
Robert Björkholm, huvudskyddsombud för samtliga piloter i Norwegian Àr upprörd.
ââVi blir sĂ€rbehandlade. Sverige Ă€r inte intresserat av att hjĂ€lpa Norwegian överhuvudtaget i den hĂ€r krisen. Det Ă€r fruktansvĂ€rt. Norge hjĂ€lper alla flygbolag, inklusive SAS fast de inte har nĂ„got Ă€garansvar, sĂ€ger han.
ââHĂ€r sitter vi i den vĂ€rsta krisen sedan andra vĂ€rldskriget och Sverige diskriminerar ett bolag som har sĂ„ mĂ„nga svenska anstĂ€llda, fortsĂ€tter han.
NÀr krisen förhoppningsvis vÀnder tÀnker han aldrig lÄta sig anstÀllas pÄ svensk arbetsmarknad, och sÀger sig ha medhÄll frÄn mÄnga av sina kollegor.
Tusentals anstÀllda
Beslutet att ansöka om konkurs gÀller fyra dotterbolag, alla en form av bemanningsbolag: Pilot Services Sweden AB, Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Cabin Services Denmark ApS samt Norwegian Air Resources Denmark LH ApS.
Norwegian har Àven sagt upp sina avtal med bolagen OSM Aviation och Rishworth gÀllande bemanning.
De bolag som konkursansökan gÀller och avtalen som sagts upp pÄverkar totalt 1 571 piloter och 3 124 kabinanstÀllda i Sverige, Danmark, Finland, Spanien, Storbritannien och USA, uppger bolaget.
Runt tusen anstÀllda, piloter och kabinpersonal, berörs i Sverige, enligt Robert Björkholm.
Den svenska pilotföretaget i Norwegiankoncernen, Pilot Services Sweden AB, Àr ett rent bemanningsbolag och har runt 250 piloter pÄ lönelistan.
ââDen enda verksamhet det har Ă€r att avlöna piloter, det blir man nu av med, sĂ€ger Svensk Pilotförenings ordförande Martin Lindgren.
NÀr bolaget försÀtts i konkurs trÀder lönegarantin in i stÀllet.