Anis Don Deminas Youtubeföljare Àr vana vid filmer dÀr han reagerar pÄ olika tv-program och videoklipp, shoppar eller intervjuar kÀndisar. NÀr branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel i stÀllet strÀckte ut en hand om att göra en vlogg med vd Karin Brynell och landsbygdsministern Jennie Nilsson (S) om hur man bör bete sig för att minska trÀngsel i mataffÀren i jul tackade han ja.
ââJag tycker att det Ă€r en viktig grej, och ett sĂ€tt för mig att ge tillbaka lite och nĂ„ ut till folk pĂ„ ett kul sĂ€tt som inte bara handlar om att man ska skratta Ă„t nĂ„got roligt tv-program, sĂ€ger Anis Don Demina, vars Youtube-kanal har över en halv miljon prenumeranter.
Karin Brynell berÀttar att man tog initiativet för att nÄ ut bredare i de yngre mÄlgrupperna.
ââVi stĂ„r inför Ă„ret största mathelg och för oss Ă€r sĂ„ viktigt att nĂ„ ut till sĂ„ mĂ„nga som möjligt.
VĂ€rt pengarna
TT: Vad betalade ni för samarbetet?
ââJag kan inte sĂ€ga exakt summa, men det Ă€r klart man betalar. Det gör man för alla annonser och samarbeten. Ur det perspektivet och i det lĂ€ge vi befinner oss i Ă€r det vĂ€rt det.
Brynell tror att influerare framÄt kommer anvÀndas Àn mer för att sprida "samhÀllsviktig information".
ââTidigare har ju influencers mest anvĂ€nts för att sĂ€lja diverse produkter, men det hĂ€r blir ju som en modern version av Anslagstavlan.
Landsbygdsminister Jennie Nilsson sÀger att det Àr viktigt att möta mÀnniskor dÀr de faktiskt befinner sig, apropÄ regeringens till synes nyfunna intresse för influerare.
ââUnder vĂ„ren nĂ„dde man ut vĂ€ldigt vĂ€l med FolkhĂ€lsomyndighetens presskonferenser. Nu har det börjat uppfattas mer som ett normallĂ€ge, och vi behöver hitta sĂ€tt att pĂ„minna om vad som gĂ€ller. DĂ„ behöver vi hitta fler vĂ€gar ut helt enkelt.
Naivt i vÄras
Cecilia Victoria KÀrrberg, sociala medier-strateg och vd för byrÄn Digitalsnack, ger dock regeringens och myndigheternas ansatser för att nÄ den yngre mÄlgruppen i vÄras underkÀnt.
ââMan var ganska naiv och trodde att vanliga mer traditionella metoder som man annars haft för att informera skulle rĂ€cka till, sĂ€ger hon.
NÀr spridningen tog fart pÄ nytt under hösten verkar man dock ha lÀrt sig sin lÀxa.
ââDĂ„ började man titta pĂ„ vilka som pĂ„verkar unga personer i dag, och jag tror man insĂ„g att man behöver involvera dem som har sĂ„ stor makt i de hĂ€r dialogerna.
Det Àr dock viktigt att man vet vad man sysslar med nÀr man anvÀnder sig av influerare, enligt KÀrrberg.
ââMan behöver kunskap om hur de har betett sig och hur de pratat till sina följare tidigare. Ăr det en person som Ă€r trovĂ€rdig att prata om de hĂ€r sakerna? Det Ă€r viktigt att man inte bara stirrar sig blind pĂ„ de största influerarna i de hĂ€r grupperna, utan i stĂ€llet ser att det Ă€r nĂ„gon som pĂ„verkar pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt.
MĂ„ste passa in
TT: Har ni influerare en viktig roll att spela för att nÄ ut till de yngre?
ââDet Ă€r upp till var och en tycker jag, sĂ€ger Anis Don Demina.
ââJag har gjort mycket videos dĂ€r jag shoppar och handlar, och hĂ€r fanns Ă€ndĂ„ nĂ„gon form av relation till att handla, och det har de (prenumeranterna) sett mig göra massor med gĂ„nger.
Det mÄste kÀnnas naturligt och passa in pÄ kanalen i övrigt, annars tackar han nej, Àven om han erbjuds mycket pengar, sÀger han.
ââDet vi prioriterar mest Ă€r innehĂ„llet, att det kĂ€nns genuint och blir bra content.
Jennie Nilsson tror att alla politiker framöver behöver hitta nya sÀtt att nÄ ut med sina budskap.
ââAlla mĂ€nniskor konsumerar inte nyheter genom att lĂ€sa tidning eller titta pĂ„ nyhetsmorgon eller lyssna pĂ„ radio. Ganska mĂ„nga mĂ€nniskor, framför allt unga, fĂ„r nyheter pĂ„ annat sĂ€tt, sĂ€ger hon.
ââHĂ€r gĂ€ller att anpassa sig till de medier som finns, och vi behöver lĂ€ra oss att hitta de hĂ€r kanalerna och att gilla dem, sĂ€ger hon.