ââMĂ„let Ă€r att förstĂ„ vad som orsakade den hĂ€r katastrofen, fĂ„ svar pĂ„ frĂ„gor som man i 27 Ă„r inte kunnat besvara, sade Krum pĂ„ en presstrĂ€ff under onsdagen, enligt Ekot.
Projektet finansieras delvis av Estlands största dagstidning och stöds Àven av svenska och estniska anhörigföreningar.
En dykbÄt frÄn projektet ska enligt planerna om tio dagar ge sig ut till förlisningsplatsen för att under tvÄ veckor filma och undersöka vraket med dykare.
Sedan tidigare pĂ„gĂ„r en ny gemensam granskning av haverikommissionerna i Sverige, Estland och Finland med undersökningar vid vraket efter det att dokumentĂ€ren "Estonia â fyndet som Ă€ndrar allt" sĂ€ndes pĂ„ Discovery förra Ă„ret.
Teori om militÀrbÄt
Margus Krum har tidigare anklagat den dÄvarande svenska regeringen för att ha mörkat uppgifter om katastrofen 1994, och sagt att han tror att det var en svensk militÀrbÄt som körde in i Estonia, enligt Ekot. Den teorin har avfÀrdats i de officiella rapporterna.
Den sĂ€rskilda lagen om gravfrid vid Estonias vrak, som har skrivits under av alla stater runt Ăstersjön utom Tyskland, förbjuder dyk vid förlisningsplatsen. Sedan en lagĂ€ndring den 1 juli i Ă„r finns ett undantag i förbudet som omfattar verksamhet som bedrivs av en myndighet i Sverige, Estland eller Finland, med avsikt att utreda fartygets förlisning.
Jörgen Zachau, utredningsledare för Statens haverikommission (SHK) i Sverige, hörde talas om privatplanerna under onsdagsmorgonen.
I strid med lagen
TT: En sÄdan expedition borde stÄ i strid med Estonialagen?
ââSĂ„ tolkar jag det ocksĂ„. Vi kan ju inte göra vad vi vill utan vidare, utan vi fick invĂ€nta lagĂ€ndringar, men den gjordes ju enbart för olycksutredande myndigheter. Men jag vet inte exakt hur lagstiftningen ser ut i Estland eller Finland, och det finns ju andra förutsĂ€ttningar för tyska medborgare, sĂ€ger Zachau.
Myndigheterna har inte sjÀlv nÄgon fysisk nÀrvaro planerad vid förlisningsplatsen under tiden som privatutredningen planerar sina dyk, men enligt Zachau vill man generellt inte ha utomstÄende pÄ plats vid pÄgÄende olycksplatsutredningar.
ââDet vore naturligtvis ganska absurt om nĂ„gon till exempel efter olyckan dĂ€r nio fallskĂ€rmshoppare omkom skulle komma och göra en utredning parallellt, sĂ€ger han.
Det finns flera anledningar till att man inte vill ha in utomstÄende personer. Det handlar bland annat om att man inte vill att föremÄl eller omstÀndigheter pÄ platsen förÀndras under utredningens gÄng.
ââOch vi har i det hĂ€r fallet ingen anledning att avvika ifrĂ„n denna principiella hĂ„llning, sĂ€ger Jörgen Zachau.