ââNĂ€r vi frĂ„gar dem som bor och arbetar i omrĂ„den sĂ„ Ă€r de största problemen inte den organiserade brottsligheten eller gĂ€ngen, utan livskvalitetsbrotten, sĂ€ger Magnus Lindgren, sĂ€rskild utredare för region Stockholms trygghetskommission.
Han har kartlagt var de sÄ kallade livskvalitetsbrotten sker och den upplevda tryggheten. Livskvalitetsbrott definieras som ordningsstörningar och mindre allvarliga brott som medborgare sjÀlva upplever och som har negativ inverkan i deras omrÄde eller dÀr de rör sig.
Skadegörelse, klotter och trasiga rutor Àr exempel pÄ livskvalitetsbrott som kan leda till större problem om de inte ÄtgÀrdas. KÀnslan av otrygghet Àr som störst kring knutpunkter för kollektivtrafik, vÄrd- och omsorg och kulturverksamheter.
MÄngmiljonbelopp
ââRapporten visar att otryggheten Ă€r den andra pandemin, vi behöver ta tag i det och vi behöver göra det nu. Det finns sĂ„ mycket behov och förvĂ€ntan, sĂ€ger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionrĂ„d i Stockholm och ordförande för trygghetskommissionen.
2020 landade regionens kostnader för ordningsvakter, vÀktare, larm, kamerabevakning, skadegörelse och annan typ av ordningsinsatser pÄ 670 miljoner kronor. Kollektivtrafiken stÄr för kostnader pÄ omkring 500 miljoner kronor per Är. En fördubbling sedan 2014, enligt Tamsons som varit politiskt ansvarig för kollektivtrafiken i regionen sedan dess.
Han anser dock att det Àr fler Àn han sjÀlv som ska ta tag i de ökande problemen. Region, kommun, statliga myndigheter, civilsamhÀlle, nÀringsliv och privata fastighetsÀgare mÄste delta.
Dagens rapport Àr en kartlÀggning av problemens omfattning, ÄtgÀrderna ska presenteras i november. SÄ vilka insatser stockholmare kan vÀnta sig finns inga tydliga svar pÄ Ànnu.
Förslumning
Att trasiga rutor inte lagas, papperskorgar inte töms eller klotter inte saneras kallar utredaren Magnus Lindgren för en förslumning av omrÄden. Det ökar risken för att kriminella tar över och droghandel fÄr fÀste.
ââAbsolut finns det sĂ„dana platser i Stockholm i dag. Det positiva Ă€r att det gĂ„r att göra nĂ„got Ă„t och minska förutsĂ€ttningarna för att grövre brottslighet inte sker. Det finns mĂ„nga goda internationella erfarenheter av det, sĂ€ger Magnus Lindgren.
Han menar att det lÀnge funnits en kluven bild av om otryggheten i samhÀllet ökar eller minskar och att det politiska intresset för ordningsstörningar och mindre allvarlig brottslighet varit lÄgt.
ââDet vi ser Ă€r tyvĂ€rr att det mĂ„ste bli tillrĂ€ckligt dĂ„ligt för tillrĂ€ckligt mĂ„nga för att det ska bli angelĂ€get, tyvĂ€rr Ă€r vi dĂ€r i dag, sĂ€ger han.
Vilka specifika kommuner eller kommundelar det handlar om vill han inte peka ut. Men omrÄden som definierats som utsatta eller sÀrskilt utsatta av polisen har störst problem med ordning och otrygghet. Framförallt kÀnner kvinnor stor otrygghet.
Inom kort ska trygghetskommissionen presentera en digital karta dÀr allmÀnheten kan följa var polisanmÀlningarna av livskvalitetsbrotten sker, var ordningsstörningarna i kollektivtrafiken intrÀffar och var mÀnniskor kÀnner sig otrygga.
ââStockholmare har i dag vĂ€ldigt svĂ„rt att sjĂ€lva bilda sig en uppfattning om hur brottsligheten ser ut, sĂ€ger Magnus Lindgren.