Den 17 oktober var det invigning med pompa och ståt utanför Ulricehamn. 17 kilometer motorväg hade byggts till en kostnad av 1,3 miljarder kronor under tre år. Då uppmärksammades inte nyheten särskilt mycket här på ostkusten, men det nya vägavsnittet innebär två till tre minuter kortare restid från Västervik till Göteborg.
Finns det fler liknande projekt som kan få betydelse för Västerviksbornas resande? VT har tittat på fyra trafiksträckor till storstäder eller viktiga regionala centra:
Väg 35 till Linköping: I dagarna avslutades ett samråd för att bygga om en sträcka på sex kilometer mellan Sandtorpet och Vårdsbergs kors utanför Linköping. Ambitionen är att det ska bli 2+1 väg med mittseparering. Byggstart tidigast 2019, enligt projektledaren Lisa Herland på Trafikverket.
E22 mot Stockholm och Norrköping: Den stora frågan under många år har varit förbifart Söderköping. Sommartid kan det långa bilköer, inte minst i samband med broöppningarna för att släppa förbi båttrafik på Göta Kanal. I november lossnade det. Trafikverket har fastnat för en lösning där E22 dras utanför staden, och vägtrafiken passerar under kanalen.
En dyr lösning, men tack vare att trafiken kan flyta fritt så betalar det sig på sikt, enligt Trafikverket.
Väg 40 mot Göteborg och Jönköping: De stora projekten finns i Jönköpings län. De senaste åren har standarden höjts mellan Jönköping och Nässjö. Från Nässjö till Eksjö däremot är det fortfarande 80-väg. 2018 hoppas Trafikverket kunna påbörja arbetet med en upprustning. Då ska vägen breddas, och på en kortare del blir det en ny sträcka. Projektet har dock redan försenats, efter att Trafikverket sagt upp samarbetet med en konsult.
Längre fram diskuteras en förbifart utanför Eksjö. I dag kör man en åtta kilometer lång sträcka genom staden. Ett förslag finns på en sju kilometer lång sträcka utanför Eksjö. Projektet ligger dock en bit framåt i tiden. I Trafikverkets information talas det vagt om någon gång mellan 2020 och 2025.
E22 mot Kalmar och Malmö. Från Fårbo upp till Verkebäck vill Trafikverket rusta upp etappvis. Den etapp som låg närmast i tiden har överklagats. Tidplanen är därför osäker. Längre söderut finns planer på en ny sträckning förbi Rinkabyholm utanför Kalmar. Vinsterna skulle vara flera. E22 skulle få motorvägsstandard, samtidigt som den nya sträckningen gör det möjligt för samhället Rinkabyholm och växa mot havet. Projektet påbörjades i november.
I Blekinge vill man bygga om en 14 kilometer lång sträcka utanför Karlskrona. Standarden är i dag låg med väldigt varierande hastigheter på grund av trafiksäkerhetsskäl. Den nya sträckan skulle få motorvägsstandard. Byggstart runt 2020.
Ännu längre bort i Skåne är diskussionen en annan. Där är E22 betydligt mer trafikerad än i vår del av landet. Där har man redan 2+1-väg, men tycker inte att det räcker. Där diskuteras istället att höja standarden till motorvägsstandard med 2+2 väg på flera håll.
Ostlänken. I sammanställningen har vi bara med ett järnvägsprojekt, men det är desto större. Ostlänken från Linköping till Järna i Södermanland skulle bli första delen i ett tänkt nationellt snabbtågsprojekt. Kostnaden uppskattas till 35 miljarder kronor. Projektet innebär både hot och möjligheter för Västervik. På plussidan finns chansen till snabbare järnvägsförbindelser med Stockholm.
Orosmolnet är att den nya järnvägen ställer nya krav på ett resecentrum i Linköping. Då har alternativ diskuterats där Tjustbanan inte skulle få någon anslutning till rescentrat.