Tidigare i höstas blev det känt att privatägda Västervik Logistik och Industri AB, VLI, förde samtal med Oskarshamns hamn AB. VLI driver hamnverksamheten i Västervik på entreprenad. Eft
er att ha förlorat några stora kunder befinner sig bolaget i en tuff situation.
I Oskarshamn drivs hamnen av ett kommunalt bolag. Verksamheten är lönsam, och Oskarshamn är länets största hamn. Från ägarna finns dock ett uppdrag att närma sig länets övriga hamnar.
– Vi i kommunstyrelsens presidium har fått en information om samtalen, säger Västerviks kommunalråd Tomas Kronståhl (S).
Han tycker att planerna på ett samgående är "intressanta".
En annan av de politiker som informerats är mer skeptisk:
– Jag ser inte nyttan. Jag tycker tvärtom att planerna är oroande, säger Harald Hjalmarsson (M).
I branschen pågår en utveckling mot färre, men större enheter. I ett nationellt perspektiv är både Oskarshamn och Västervik små hamnar.
Kan inte det tala för ett samarbete för att vi ska hävda oss mot Norrköping och hamnarna i Blekinge?
– I så fall tycker jag att vi även kan vända oss till Norrköping för att diskutera ett samarbete, säger Harald Hjalmarsson.
Förespråkarna av en sammanslagning har tagit Halland som exempel. Där har man framgångsrikt bildat ett gemensamt bolag för länets hamnar. Hjalmarsson tycker inte att det är överförbart på Västervik – Oskarshamn.
– Hamnarna i Halland var inte direkta konkurrenter på det sätt som Västervik och Oskarshamn är. De hade olika godsslag.
Även Tomas Kronståhl är medveten om att Oskarshamn kan ha intressen av att få kontroll över en konkurrent.
Kan kommunen stoppa en affär?
– Vi hade inte haft det om det hade varit ett privat bolag som tar över ett annat.
I det här fallet är det ett kommunalt bolag som tar över ett bolag som driver verksamhet i en annan kommunen. Då sätter kommunallagen gränser.
– Det kan bli så att vi måste gå in i hamnbolaget för att de ska kunna driva verksamhet i Västervik.
Han säger att med tanke på konkurrenssituationen, och hur viktig hamnen är för Västervik så vill kommunen ha insyn i Oskarshamns hamn AB om bolaget ska driva verksamheten.
– Då vill vi ha en styrelseplats.
Kronståhl har ytterligare ett önskemål för att ett samgående ska kännas tryggt.
– Det vore bra om VLI klarade av alla avtal som rör Gotlandstrafiken så att den inte störs av ett samgående.