Dyrare att åka buss och tåg

Landstingets rödgröna majoritet backar från förslaget om kraftigt höjda priser på busskort för skolungdomar. Däremot ser det ut att bli rejält dyrare att resa kollektivt för länets pendlare.

PRISHÖJNING. De höjda priserna drabbar främst pendlare.

PRISHÖJNING. De höjda priserna drabbar främst pendlare.

Foto: Martina Lingefjord

HÖJDA PRISER.2014-11-27 16:18

När förslaget att höja taxorna inom kollektivtrafiken blev känt under hösten talade man om höjningar på mellan sex och sju procent. Så blir det inte – istället ligger höjningen på pendlarkorten på mellan 20 till 30 procent, beroende på hur långt man reser i länet. Men också de som åker kollektivt på kvällarna drabbas av höjningarna – en enkel resa med nattaxa kommer kosta minst 60 kronor och priset höjs med tio kronor per resa. Där gäller prishöjningen även länets ungdomar.

Däremot blir det alltså inte en lika kraftig höjning när det gäller skolkort. Där backade nämligen den rödgröna majoriteten. Enligt landstingsrådet Anders Henriksson (S) beror det på att man inte haft tillräcklig dialog med länets kommuner gällande förslaget. Därför blir höjningen istället drygt hälften, omkring 15 procent för busskort för skolungdomar.

Kvarstår gör dock prishöjningen för den som pendlar.

Men Vänsterpartiets Linda Fleetwood menar att prisökningen är nödvändig för att kunna fortsätta bygga ut kollektivtrafiken – och att det fortfarande är billigt att åka kollektivt.

– Den här höjningen är såklart inget vi vill göra, men ett måste för att fortsätta de satsningar vi har påbörjat. Bland annat handlar det om utökade förbindelser mellan Kalmar och Västervik. Priserna är redan kraftigt subventionerade och tyvärr är det här en åtgärd vi behöver göra, säger Fleetwood.

Samtidigt ska biljettpriset för en vanlig enkelbiljett inom en zon höjas högst blygsamt, från 24 till 25 kronor.

– Det är ett sätt att få fler att börja åka buss. Vi måste få de som åker sällan och kortare sträckor att åka oftare. Vi vet att den här höjningen kommer att reta resenärer men den är ett måste.

Arvid Leicht, som åker buss ganska ofta, tycker att det snarare borde bli billigare för alla att resa kollektivt.

– Det är redan dyrt som det är tycker jag. Dessutom tror jag det är ett dåligt sätt att marknadsföra orter som Västervik på, säger Arvid Leicht.

Maja Leicht skulle gärna se att det gick fler bussar från byn utanför Horn där hon bor.

– Bussförbindelserna är för dåliga så åker kollektivt rätt sällan faktiskt. Det är ett problem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om