Klart: Här ska den nya laddstationen byggas

Sex snabbladdare ska vara klara att använda i sommar. "Vi hittade en lämplig plats", säger Andreas Clarberger, vd i Apptek AB.

Här vid bensinmacken Q Star i Hjorted ska den nya laddstationen byggas.

Här vid bensinmacken Q Star i Hjorted ska den nya laddstationen byggas.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Hjorted2024-01-31 05:00

Vid Q Star-macken på Falsterbovägen i Hjorted ska den nya laddstationen byggas. Sex så kallade laddpunkter med 175 kilowatt vardera.

– Det finns bra trafikunderlag där, säger Andreas Clarberger som är vd för byggande Apptek AB.

Hjorted är som ett nav där vägar strålar ut mot Ankarsrum, Oskarshamn, Totebo och österut mot E22:an.

Norrköpingsföretaget QCharge AB kommer att äga och driva anläggningen. Det blir möjligt genom de EU-pengar som Naturvårdsverket bidrar med genom Klimatklivet. 70 procent av totalkostnaden, innebär beviljat stöd med 1 863 468 kronor.

Ett villkor är dock att anläggningen står klar senast 30 juni i sommar.

– Jo, det är bråttom att komma igång, säger Andreas Clarberger.

undefined
Andreas Clarberger, vd på byggande Apptek AB.

Nystartade QCharge AB har fyra nybyggda anläggningar på gång, en av dem kommer att finnas i Hjorted.

Behovet av fler laddare för elfordon är stort i Västerviks kommun.

I en utredning från konsultbolaget Sweco listas olika parkeringsplatser i staden och på landsbygden där det skulle behövas fler laddplatser före 2030.

Idag finns det totalt 89 laddplatser i tätorten, och 33 på landsbygden. Men det skulle behövas många fler, inte minst snabbladdare, enligt en Swecos utredning. På landsorten behövs laddplatser även i orter som Ankarsrum, Överum och Gamleby.

Västervik Miljö & Energi fick nyligen klartecken för tre av de fyra stationer med snabbladdare man sökt i cityområdet. 

Naturvårdsverket ger EU-pengar från Klimatklivet till dem vid VO-torpet, en vid Läroverksplan, en vid Reginelundspiren. De nya snabbladdarna som planeras kommer ha en kapacitet på ungefär 150 kilowatt per laddpunkt. Varje station får fyra laddpunkter, vilket betyder att fyra bilar kommer kunna laddas samtidigt.  

– Det blir tajt, men vi måste hinna få dem klara till sommaren, säger Andreas Throzell, projektledare på Västervik miljö och energi.

Enligt Throzell ligger den totala investeringskostnaden på 3,6 miljoner kronor och bidraget är på cirka 2,5 miljoner kronor.

Däremot blev det inget bidrag till den intill den vid pumpstationen vid Skeppsbron och några fler ansökningar hinns inte med i den här rundan.

Som VT tidigare skrivit bygger SWECO sin rekommendation på antagandet att mellan 25 och 37 procent av fordonsflottan kommer bestå av elbilar 2030, och att 43 procent av dessa kommer utnyttja publika laddplatser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!