För snart ett år sedan påbörjade Västerviks kommun utbildningen "Förenklat helt enkelt". Utbildningen är riktad mot tjänstemän och förtroendevalda, med målet att förbättra tillgänglighet, service och bemötande för företag. Det är SKL (Sveriges kommuner och landsting) som anordnar utbildningen i samverkan med Tillväxtverket.
– Vi har redan genomfört utbildningen på 102 andra orter i Sverige, berättar Tomas Forslin från SKL, processledare för "Förenklat helt enkelt".
Utbildningen har resulterat i en handlingsplan som de nu arbetar med att färdigställa, berättar Joakim Jansson som är projektledare för utbildningen i Västervik. Tomas Kronståhl, kommunalråd, berättar att han fått flera aha-upplevelser under utbildningens gång.
– Man är ofta så inne i sin egen verksamhet att det är svårt att se hur det verkar utifrån, säger han.
Han konstaterar att humorn som använts när utbildningen belyst byråkratiska problem varit effektiv.
– Det blir lättare att göra något åt det då, tror han.
Han återkommer flera gånger till att detta kan vara ett steg mot att hitta en gemensam värdegrund. Det, tillsammans med bättre självförtroende skulle förbättra företagsklimatet, tror han.
Tanken är att kommunen ska bli bättre på att hjälpa företag, exempelvis genom att förenkla handläggningstider, berättar Joakim Jansson.
– Det finns stora skillnader mellan företagen, som tjänsteman gäller det att kunna möta alla, säger kommundirektör Carl-Magnus Mårheden.