De fristående butikerna i Västervik lockar folk även från andra kommuner, menar butikerna själva. Det ska bli ännu bättre tack vare nätverket Unika butiker (se separat artikel).
Även Västervik Framåt ser det stora behovet av att lyfta fram det unika och har därför ansökt om extra marknadsföringspengar till ett separat, lokalt, projekt.
– Vi vill lyfta fram de unika upplevelserna. Bland annat ska vi göra en broschyr om unika upplevelser och butiker, med Västerviks Handels medlemmar. Vi gör en ganska stor satsning på det här, säger Annika Boman, verksamhetsområdeschef för näringslivsservice på Västervik Framåt.
Vad ligger bakom att ni vill rikta mer fokus på det här?
– En kombination av att vi får höra att det är svårt som liten aktör att hävda sig och att vi förstått att det unika är något som gör att man kommer och besöker Västervik.
Är det viktigt för Västervik att ha unika fristående butiker?
– Absolut, annars skulle varenda stadskärna se likadan ut och det vore jättetråkigt.
Vad säger kedjorna om att ni ska lyfta fram unika upplevelser och butiker?
– Kedjorna vinner ju också att det kommer mer folk hit. De har nytta av att det finns något som särskiljer just Västervik.
De senaste åren har handeln förändrats i städerna. Kedjorna blir fler – centrumhandeln blir ofta lidande. Annika Boman ser också en annan trend.
– Förändrats vilken typ av verksamheter som går bra i en stadskärna. Det blir fler restauranger och caféer. De verksamheter som anpassar sig efter kundernas beteenden går också bra, säger hon.