Juli är alltid den bästa shoppingmånaden och det har den varit i år också, säger Malin Östebro på Kreativ Design.
– Trots vädret har det varit positiva kunder.
Och det har varit mer folk koncentrerat i stan, tror hon.
– Jag får ofta höra att Västervik är bra på grund av att det finns gott om unika butiker.
Sofie Bevernick jobbar på JC i Västervik. Hon berättar att butiksbesöken har varit relativt jämt fördelade under sommaren.
– Det märks skillnad på hur vädret är, om det regnar är folk inte så sugna på att shoppa sommarkläder, säger hon.
Jämfört med de senaste åren har shoppingen hittills sett ut ungefär som den brukar under sommaren.
– Men kanske lite färre turister i år.
För Carina Wagner, på Dream Collection i Västervik, har sommaren sett ut som den brukar göra.
– Det kommer turister, som annars är näthandlare. Det är alltid trevligt!
Flest var besökarna under Hojrock, det berättar även personalen på Café Gården och Brothers and Sisters om.
– Det blir ett lyft för hela staden under Hojrock, säger Carina.
Även om besöken i hennes butik är ungefär lika många hela tiden konstaterar hon att vädret spelar roll.
– När det är dåligt väder kommer det inte lika många till Västervik, den här staden är lite väderkänslig.
Yvonne Gustafsson, som är ute och tittar i affärer, tror att många ägnar sig åt att "tröstshoppa" när det sörjer att solen inte syns och regnet vräker ner. Själv tycker hon inte att hon påverkas av vädret.
– Det är kul när jag ser något som får mig att tänka "wow, det här måste jag ha!"
Nationellt sätt har framtidsindikatorn, som mäter handlarnas framtidstro, fortsatt sjunka under sommaren och låg under juli månad på årets lägst nivå.
– Samtliga indikatorer pekar nedåt för handeln samtidigt som arbetsgivaravgifterna höjs den 1 augusti. Det kommer att bli en tuff höst för den svenska ungdomsjobbskaparen nummer ett, detaljhandeln, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Enligt Svensk Handel har sommarreorna betydelse för hur handeln har utvecklat sig. Kundernas förväntan på att kunna handla på rea har ökat under de senaste åren. I en undersökning säger tre av tio handlare att de säljer en större andel varor på rea än för tre år sedan.
– Med ständiga reor skapas ett monster som kortsiktigt höjer butikens försäljning men som långsiktigt skapar en konsument som förväntar sig ständigt låga priser och urholkar branschens lönsamhet, säger Jonas Arnberg.