Hög hastighet och dåliga däck bakom många olyckor

I förra veckan var det halt på länets vägar med flera olyckor där tunga fordon var inblandade. Nu höjs röster för att kraven på däck ska skärpas.

Foto: Yvonne Åsell/arkiv

Halkan2015-01-27 11:17

Det är chefen för trafikpolisen i Kalmar som luftar sina åsikter i en artikel i måndagens nummer av Oskarshamns-Tidningen. Det var med anledning av att fyra långtradare var inblandade i olyckor under ett par dygn. I dag är det lag på att man måste ha vinterdäck på lastbilar – men inte på alla hjulen.

– Det kan man ha synpunkter på, sa trafikchefen Bill Lundqvist till Oskarshamns-Tidningen.

Hans kollega Tomas Jonsson är inne på en annan linje. Han ser farten som den stora boven i dramat.

– Visst finns de som kör med dåliga däck. Det finns utländska chaufförer som kommer hit och kör med blankslitna sommardäck. En del känner inte till våra regler och andra struntar helt enkelt i dem. Men det går att köra på blankis om man bara anpassar hastigheten och kör mycket sakta, säger Tomas Jonsson.

Om olyckorna under förra veckan berodde på dåliga däck eller andra omständigheter är inte färdigutrett. Olyckan utanför Misterhult i onsdags kväll där två långtradare var inblandade ställde till stora bekymmer i trafiken. Bärgnings- och röjningsarbetet pågick under 17 timmar. Trafiken fick ledas om.

Trafikpolisens resurser har försämrats drastiskt under senare år. Det var inte allt för länge sedan länet hade ett 20-tal trafikpoliser ute på vägarna och kontrollerade tyngre fordon; kollade däck, körjournaler och hur bilarna var lastade. Det gör polisen fortfarande varje dag. Men med en mycket mindre styrka än tidigare.

– I dag är vi sju trafikpoliser kvar och två bilinspektörer i Kalmar län, berättar Tomas Jonsson som snart försvinner från polisen och går över i annan statlig tjänst som pensionär...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!