Unga görs redo att ha företag

13 nya unga företag tävlade under torsdagen om att utses till de två mest lovande företagen. Danja UF och Ecolicious UF tog hem vinsterna.

Entreprenörer. Gustav Johansson Strand, Gustav Lindvall, Gustav Jonsson och Ebba Petersson tillsammans driver företaget Ecolicious UF som säljer presentpåsar med ekologisk mat.

Entreprenörer. Gustav Johansson Strand, Gustav Lindvall, Gustav Jonsson och Ebba Petersson tillsammans driver företaget Ecolicious UF som säljer presentpåsar med ekologisk mat.

Foto: Amy Karlsson

Gymnasiet2014-12-04 18:57

Under hösten har gymnasieelever som läser entreprenörskap ägnat sig åt att ta fram affärsidéer. I olika grupper, sammansatta över programgränser, har de sedan bildat nya företag. Under torsdagen fick de chans att testa sina idéer på lokala politiker och företagare. Ung Företagsamhet i Kalmar län anordnade då Idénästet. Konceptet för Idénästet är att de så kallade UF-företagen får presentera sin idé för en jury som ger dem direkt feedback. Jurymedlemmarna var indelad i två jurygrupper som utser varsin vinnare.

– Men framförallt är det ett lärotillfälle, tävlingsmomentet är sekundärt, berättar Tobias Carlsson, regionchef på Ung Företagsamhet.

Juryn bedömer företagen utifrån fyra aspekter: affärsidé, potential, framförande och hur de besvarar juryns frågor. Tanken är att eleverna ska känna sig stärkta och mer modiga när de lämnar evenemanget. När alla företag hade presenterat sin idé för juryn fick de, i väntan på resultatet, ett kort föredrag av Elin Nilsson, Hanna Wiberg och Monica Tesanovic, som drev ett av de vinnande företagen från förra årets Idénäste. De delade med sig av sina erfarenheter och kom med tips inför den kommande uppgifter som väntar de unga företagarna.

Micken lämnades sedan över till Christin Rampeltin Molin, ordförande för den ena jurygruppen.

– Det är roligt att ni är 90 stycken som väljer att starta ett företag, säger hon och berättar om en forskningsrapport som visar att ungdomar som startat ett företag klarar sig bättre i affärslivet, oavsett vilken väg de sedan väljer.

– Så alla här är vinnare, säger hon.

Företagen, som gick från aulan med ett diplom och 1000 kronor extra att använda i sin verksamhet, var Danja UF och Ecolicious UF. Danja UF har producerat en app som guidar användaren bland Västerviks lunchrestauranger. Idén uppkom när de själva funderade över var de skulle äta lunch. De hade svårt att bestämma sig och kände då ett behov av en informationsplats som enkelt talade om vilka valmöjligheter som finns.

– Målet är att få med alla restauranger som serverar lunch, berättar Robert Alne.

Det andra företaget, Ecolicious UF, säljer en presentpåse med ekologiska produkter. Hållbarhet är något de brinner för och de vill därför göra ekologiska produkter mer tillgängliga.

– Vi har ju bara en jord, säger Gustav Lindvall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om