Det ser inte ut att bli några stora förändringar av E22 på sträckan Gladhammar-Verkebäck.
Efter att ha lyssnat in olika distanser har Trafikverket meddelat vilket av de olika alternativen som myndigheten förordar. Svaret blev noll-plus alternativet. Som namnet skvallrar om är det ett kompromissalternativ som ligger nära dagens sträckning.
Jämfört med i dag innebär alternativet framförallt tre saker:
• Fyrvägskorsningen i Gladhammar försvinner. Istället byggs två trevägskorsningar med 50 meters mellanrum. Det ska bättre trafiksäkerhet.
• Korsningen i Hyttan mellan E22 och riksväg 40 ersätts med en cirkulationsplats, eller möjligen en planskild korsning.
• En kurva strax öster om Hyttgöl rätas ut.
• På övriga sträckor breddas vägen.
Det definitiva beslutet är inte fattat. Valet kan väcka känslor.
Trafikverket konstaterar själva att många boende varit kritiska mot noll-plus-alternativet. Skälen är flera. Man har sett fram mot en ny sträckning av vägen. I dag delar E22 byn mitt itu. I yttranden har boende skrivit att bullret har ökat med åren. Man befarar ännu mer buller med noll-plus-alternativet.
I förslaget till beslut skriver Trafikverket att man i det fortsatta arbete ska utreda hur man kan dämpa bullret och skapa säkra passager för oskyddade trafikanter.
Kommunen och många av de boende förordade det så kallade röd-blå alternativet där E22 skulle ha fått en ny sträckning. Nackdelen med alternativet var att det skulle innebära ett stort ingrepp i det kulturhistoriska landskapet. Länsstyrelsen har motsatt sig det alternativet. Det har bidragit Trafikverkets ståndpunkt.