På onsdagsmorgonen hölls en inspirationsfrukost där cirka 25 intresserade lokala näringslivsrepresentanter slöt upp och informerades om Gotlandsbåten AB:s planer. Nu står det klar att Västervik är den enda alternativet kvar, Nynäshamn som destination är inte längre med i diskussionen, berättar Pigge Werkelin initiativtagare till Gotlandsbåten AB.
– I Västervik är man mer sugna på det här. Man vill mer. Vi har fått stort stöd från olika håll, säger han.
Syftet med frukosten och den efterföljande investerarlunchen var att informera och få med intresserade på idén. Om det ska bli av måste 20,5 miljoner kronor in i bolaget, pengar som ska investeras i aktiebolaget av bland annat privatpersoner och företag. Nu har man gjort en nyemission och investerarna kan köpa in sig i fyra steg, det billigaste på 25 000 kronor, de dyraste på 1,5 miljoner kronor. Enligt Pigge Werkelin har många visat ett stort engagemang och gjort en intresseanmälan och över hälften av pengarna ska vara tecknade för.
Med på lunchen var bland andra Gunnar Boman från Västervik Resort, Stina Porsgaard från Turistbyrån och kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M). De är alla positiva till nyheten och satsningen, som de menar gör regionen mer intressant i besöksynpunkt och kan betyda mycket för handel och besöksnäring i stort. Stina Porsgaard menar att Vimmerby, Västervik och Visby är varumärken som kan samarbeta och utvecklas ihop i och med satsningen.
– De gifter sig bra med varandra, säger hon.
Harald Hjalmarsson berättar att kommunstyrelsen i måndags beslutade att skjuta till en miljon kronor per år de närmaste tre åren till marknadsföringsbudgeten, utöver de två miljoner man satsar i dag, under förutsättning att trafiken kommer igång som planerat. Han säger också att det finns många frågor som måste lösas. Man har hört av sig till KLT för att se hur kollektivtrafiken kan knyta ihop resandet från båten till centrum, men också vidare längst riksväg 40.
– Det här är en stor möjlighet för oss att nå våra högt ställda mål inom besöksnäringen, 75 procent fler besökare till år 2020.
Meningen är att det ska bli fyra avgångar per dag enligt Pigge Werkelin. Hans och bolagets ambition är att 50 procent av biljetterna ska kosta 100 kronor, för enkel resa. Men det beror på vilken båt man lyckas få med sig i projektet, det är ännu inte bestämt. Den kortare sträckan är det som avgjort till Västerviks fördel, Pigge Werkelin räknar med att bränslekostnaderna kommer att vara det som avgör i framtiden. Man behöver 41 000 resande för att gå runt men siktar på 55 000 under det första året. Om allt går som bolaget vill är trafiken igång den 27 juni 2014.