2,8 miljoner till marknadsföring

Västervik framåt har fått 2,8 miljoner kronor för marknadsföring av Västervik i anslutning till den planerade, men nu inställda Gotlandsbåten.

Gotlandsbåten2014-07-09 13:30

VT har tidigare berättat att kommunen har bidragit med 1 miljon kronor till marknadsföring. Men även regionförbundet och Sparbanksstiftelsen tjustbygden har bidragit, med 850 000 respektive 1 miljon kronor.

När VT under tisdagen pratar med Västervik framåts marknadsansvarige, Niklas Lind, berättar han att 70 procent av pengarna har använts. På frågan om resterande 30 procent kommer att betalas tillbaka säger han att finansiärerna får ta ställning till det.

Ingen del av summan har gått till Gotlandsbåten AB, utan har använts av Västervik framåt för att marknadsföra destinationen Västervik.

– Vi har satsat mycket på budskapet Visby hjärta Västervik, det vill säga en kombinerad destinationsmarknadsföring. Det har vi gjort en del med Gotlandsbåten då vi har köpt gemensamma annonsytor, säger Niklas Lind.

Investeringarna som har gjorts har gått till tryckkostnader, kundundersökningar, skärmar, skyltar, sociala medier, annonser, med mera.

– Entreprenörerna som har arbetat med det här har jobbat otroligt bra, säger Niklas Lind.

Anki Nilsson, Västervik framåts vd, säger till VT:

– Målsättningen har varit att marknadsföra Västervik som en alternativ destination att resa till och från Visby. Då ger vi Västervik stora möjligheter att synas och på så sätt få fler besökare att uppleva, bo och bidra till ett bättre företagsklimat i vår kommun. Det tjänar alla på.

P4 Kalmar har rapporterat att det finns en möjlighet att norra länsdelen går miste om pengarna från regionförbundet. Men när VT talar med regiondirektör Håkan Brynielsson säger han att regionförbundet inte har signalerat något sådant, och att ett sådant beslut först skulle kunna tas efter ett möte med de andra investerarna i augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om