Det var i december 2021 som Destination Gotlands moderbolag berättade om planerna att utveckla ”ett fartyg med nollutsläpp” och att projektet går under namnet Horizon. Under torsdagen meddelade beställningen nu gått iväg till det australiensiska varvet Austal Limited.
– Sjöfarten måste ställa om, och att sänka klimatavtryck på resor och transporter till och från Gotland är av stor vikt för öns utveckling och attraktivitet. Byggnationen av Horizon X är ett avgörande steg i vår resa mot klimatneutrala överfarter, säger Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson i ett pressmeddelande.
Det rör sig alltså om en katamaran – en båt med två skrov – som kan drivas av flera gas- och vätskeformade fossilfria drivmedel. Tack vare fartygets gasturbinteknik behöver man inte binda upp sig på en specifik bränsletyp.
Den flexibiliteten är också nödvändig, eftersom det fortfarande är lite oklart vilka fossilfria alternativ som kommer att finnas i framtiden, konstaterar bolaget i utskicket.
Överfartstiderna då? De blir ungefär som i dag med en restid på drygt tre timmar mellan Visby och Nynäshamn. Horizon X kommer att kunna ta ombord 1500 passagerare och 400 personbilar – vilket är något mindre än dagens fartyg M/S Visby och M/S Gotland, som har en kapacitet på 1650 passagerare och 500 personbilar.
Men det dröjer innan den nya katamaranen kommer till Visby hamn.
– Exakt när fartyget kommer att gå i trafik är inte bestämt, men det kommer finnas med i turlistan till våren 2029 och följande högsäsong, uppger Destination Gotlands vd Marcus Risberg i pressmeddelandet.