– Erfarna instruktörer guidar i vår pool, och låter intresserade prova på hur det är att andas under vattnet med tuber, säger Eli Parsaei som har divemaster-certifikat.
I bassänger intill kan man ro/paddla, och till och med segla jollar med hjälp av kraftiga fläktar på ena sidan av bassängen.
Samtidigt som trenden är tydlig om att allt fler svenskar köper större och lyxigare båtar, så kommer samtidigt varje år en rad nya, mindre båtar.
Inte sällan i aluminium eftersom dagens båtägare gärna vill slippa underhåll. På metallens yta bildas ett tunt oxidskikt, vilket sedan skyddar skrovet från korrosion.
Totalt omsätter båtbranschen i Sverige 5-6 miljarder kronor/år, varav nybåtsförsäljning står för 3 miljarder. Resterande 2-3 miljarder avser motorer, service, reparationer, tjänster och tillbehör.
På årets Båtmässan i Göteborg visas fem nya elbåtar. Mest intressant är kanske den futuristiska bärplansbåten "Onefly". Bärplansbåtar har funnits i hundra år, främst i Ryssland, men börjar nu bli intressanta även här.
"Onefly" finns med både vanlig snurra och eldrift. I båda fallen flyger den fram på sina hydrofoils med skrovet någon halvmeter över vattenytan i 20-25 knop. Den blir oerhört lättdriven när motståndet minskar dramatiskt, och energiförbrukningen sjunker i samma omfattning.
Räckvidden med en 22 kW elmotor är två timmar, d v s nära femtio distansminuter, eller nästan som mellan Västervik och Visby.