"Träskeppen är ett av våra största kulturarv"

Förhoppningen är att hundraåringen Linnea ska kunna segla till nästa sommar. Men för att det ska kunna ske krävs både pengar och bibliska arbetsmetoder.

Kulturarv. Egil Bergström vill kunna föra kunskapen om de gamla träskeppen vidare. Han säger att Västervik länge levde på sjöfart och att det är ett av våra största kulturarv.

Kulturarv. Egil Bergström vill kunna föra kunskapen om de gamla träskeppen vidare. Han säger att Västervik länge levde på sjöfart och att det är ett av våra största kulturarv.

Foto: Elin Lönn

Gamleby2016-03-26 14:30

Skonaren Linnea har stått på torra land sedan i december 2011. Hon byggdes 1915, då som ett rent segelskepp och året efter fick hon sin första motor. Egil Bergström äger tillsammans med sin son varvet i Casimirsborg utanför Gamleby och han berättar att de köpte Linnea 1968. Knappt 20 år senare – 1984 till 1985 – gjordes en större renovering av skrovsidorna och förstäven och det som inte gjordes då ska göras nu.

– Det är däcksbalkar, lastluckan och botten som vi håller på med nu, säger Egil.

Förra året firades Linneas 100-årsdag och då hade Egil och hans fru Kerstin Bergström en förhoppning om att hon skulle segla igen till sommaren 2016. Så blir det dock inte, det saknas arbetskraft. Utöver Egil har de en anställd som också jobbar på varvet men för att kunna renovera Linnea och göra henne klar för sjösättning om tidigast ett år behövs en hel del pengar.

– Vi söker stöd från kommunen, regionen och staten för att renovera henne och för att kunna driva kursverksamhet, berättar Egil.

Sammanlagt är det två miljoner kronor man har sökt under ett år och då räknar de med att de ska kunna ha fem anställda. De stora kostnaderna är arbetskraften, materialet är inte en lika stor kostnad eftersom redan har kvar en hel del sedan tidigare renoveringar.

– Det dyraste materialet är däcket, det är byggt av Douglasgran som vi har importerat från Amerika.

Det finns i dag fyra skepp med volym på minst 100 registerton kvar i Sverige. Skonaren Vega som också ägs av familjen Bergström är det största och Linnea kommer på fjärde plats. Egil berättar att av de fyra skeppen är Vega och Linnea de enda som från början byggdes som rena segelskepp, de övriga två byggdes som motorseglare. Något de fyra skeppen dock har gemensamt är att de behöver omfattande renoveringar då och då. Men Egil säger att deras ansökning om pengar inte bara handlar om att renovera ett skepp, det är så mycket större än så.

– Det handlar om att allt det här ska få finnas kvar. Vi har byggt upp ett kunnande och vill föra det vidare. Nån måste göra det.

Egil säger att en satsning skulle ge regionen tillbaka på sikt då det kan bli ett besöksmål.

– Det här är ett av våra största kulturarv. Man byggde många skepp utmed kusten här och det fanns många varv. Västervik levde länge på sjöfarten.

Om allt går som Egil Bergström hoppas så ska alltså Linnea kunna sjösättas nästa år. Förutom de tidigare nämnda renoveringsåtgärderna så ska de även dreva botten på henne innan hon sjösätts. Det gör man genom att slå in tjärad hampa mellan bordplankorna och sedan försluta det med beck.

– Det var sånt som gubben Noak hade på Arken.

Egil berättar att det står i Bibeln att Gud sa till Noak att han skulle bygga en ark av goferträ och sedan stryka den med jordbeck.

– Så vi använder samma material som det var i Arken. Det tycker jag är en bra tradition.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om