I maj startar utredningsarbetet, och deadline är satt till årsskiftet.
Det gjordes en första utredning om markförhållandena 2019. Sedan dess har en del av hamnen varit avstängd på grund av skredrisken.
Nu vill kommunen få fram fördjupad kunskap, bland annat om de konstruktioner med pålning och spontning som håller ihop hamnen. I uppdraget ingår fält- och laboratorieundersökningar, stabilitetsberäkningar, bedömning av status på befintliga konstruktioner samt förslag på genomförbara förstärkningsåtgärder för att minimera skred- och rasrisker.
En komplicerande faktor i sammanhanget är den tomma spannmålssilo som står i området. Kommunen ropade in silon på exekutiv auktion med föresatsen att kunna riva byggnaden.
– En del i uppdraget är att ge svar på om det behövs förstärkningsåtgärder redan innan vi börjar riva den, säger Rickard Ljunggren, mark- och exploateringsingenjör på Västerviks kommun.
Västerviks kommun har ansökt hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, om ett bidrag på 18 miljoner kronor till arbetet med att förstärka hamnområdet.
– Vi har fått indikationer på att om vi ska få så mycket pengar så behöver vi komma längre i utredningsarbetet.
De 18 miljonerna skulle motsvara 60 procent av de uppskattade kostnaderna. Rickard Ljunggren betonar att det är en väldigt preliminär uppskattning eftersom man ännu inte vet vilka åtgärder som är nödvändiga.