Föraren: "Skiten viker sig"

Föraren till lastbilen som körde av Skramstadbron i tisdags pratade med en kollega i sin handsfree när han tappade kontrollen över fordonet. Förarens arbetsgivare är övertygad om att halkan var en bidragande orsak till olyckan.

Gamleby.

Gamleby.

Foto: Ilkka Ranta

Gamleby2016-02-18 19:10

Västerviks-Tidningen har pratat med Stefan Carlsson, ägare till åkeriet Bulk & containerfrakt i Norrköping, som äger lastbilen som åkte av Skramstadbron utanför Gamleby. En av hans andra anställda var i direkt telefonkontakt med föraren till lastbilen när olyckan inträffade. Under samtalet ska föraren ha klagat på att det var halt på vägen och att fordonet betett sig oberäkneligt. När föraren bromsade till i kurvan innan Skramstadbron höll fordonet mellan 60 och 70 kilometer i timmen, enligt förarens uppgifter till Stefan Carlsson. På grund av inbromsningen ska det bakre släpet vikt sig vilket arbetskollegan till föraren kunde höra i sin telefon.

– Då skrek han: "Skiten viker sig, det går åt helvete" sedan hörde den andre föraren en ordentlig smäll och sedan blev det bara tyst.

Stefan Carlsson fick sedan ett samtal från arbetskollegan men han kunde inte precisera var olyckan skett. Eftersom de visste när föraren åkt från Norrköping kunde han beräkna ungefär var olyckan skedde men ingen på arbetsplatsen visste hur det hade gått för föraren. På polisens hemsida kunde Stefan Carlsson få olyckan bekräftad och efter en stund fick han få besked via telefon.

– Akko Karlsson ringde till mig och berättade att han tagit sig ur bilen. Han hade lite skärskador, en bruten näsa och var blåslagen av bältet.

Föraren har nu blivit sjukskriven för de kommande tre veckorna och han ska, enligt Stefan Carlsson, själv ha tagit relativt lätt på olyckan.

– Han var mest orolig över bilen och så men en bil kan inte ersätta ett människoliv. Huvudsaken är att han mår bra.

För Stefan Carlsson är säkerheten på Bulk & containerfrakt viktig. Bälten och handsfree måste användas och hastigheterna ska följas. Företaget tar in förarnas färdskrivarkort med jämna mellanrum för att kontrollera att reglerna efterföljs.

– Är det så att de överskrider hastigheten med tre kilometer så mister de sin bonus. Det är bara för en förare som jag varit tvungen att ta bort en bonus för, säger han.

Polisen har tidigare berättat att de arbetar med att utreda om lastbilen skulle varit fellastad. Det tror inte ägaren till åkeriet är en hållbar teori. Han menar att det inte är ovanligt att man lastar den bakre containern men inte den främre.

– Jag åkte över Skramstadbron i morse med likadan last och det går bra att göra det. Men man får absolut inte bromsa innan backen till bron. Då kan släpet vika sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om