Västerviks hamn växer

Västerviks hamn utvecklas. Farleden ska breddas och djupas för att kunna ta emot större fartyg.

VLI kommer ha stor nytta av att farleden breddas. Carl-Johan Carlstedt, vd, berättar att man i dag är begränsad av att farleden är så snäv. Med en bredare farled kan man ta emot fartyg som är upp till 200 meter långa. Foto: Ilkka Ranta

VLI kommer ha stor nytta av att farleden breddas. Carl-Johan Carlstedt, vd, berättar att man i dag är begränsad av att farleden är så snäv. Med en bredare farled kan man ta emot fartyg som är upp till 200 meter långa. Foto: Ilkka Ranta

Foto: Ilkka Ranta

Framtidsplaner2008-02-19 00:05
-Man kommer att kunna ta emot betydligt större fartyg, runt 200x35 meter, och vi får en mycket, mycket säkrare farled, säger Bruno Nilsson, utvecklingsledare på kommunen. Arbetet med att muddra farleden är bara på planeringsstadiet, en förstudie är inledd och en ansökan om miljötillstånd ska tas fram. För 2009-2010 har kommunen avsatt 25 miljoner kronor för muddra farleden och bygga ut hamnen. Allt för att öka färjetrafiken. -De muddermassor man spränger bort under vattnet kan man med fördel användas som fyll när man bygger ut hamnen, berättar Bruno Nilsson, som hoppas att en djupare farled skapar stora möjligheter för hamnens utveckling. -Det är omöjligt att veta hur mycket det ger tillbaka men vi utgår ifrån att det skapar bättre förutsättningar. På VLI, Västerviks Logistik & Industri AB, välkomnar man kommunens investeringar i hamnen. -Det blir en avsevärd skillnad. Alla fartyg blir större, längre och bredare, i dag är vi begränsade till fartyg under 150 meter. För oss är den trånga farleden ett jätteproblem när det blåser hårt. Då kan inte fartygen gå in, utan måste ligga kvar ute och vänta på bättre väder, säger Carl-Johan Carlstedt, vd. När fartygen idag ska in till Lucerna måste de göra en 90-gradersväng, och marginalerna i farleden är inte stora. Nu breddas den från 60 meter till 150 vid Tallskärshålet, vinkeln jämnas till och djupet ökas från 8,5 till 9 meter. -Det kommunen gör är att trygga hamnens framtid, får vi inte den här farleden kommer vi stagnera. Vi måste ju konkurrera på samma villkor som våra kollegor runtom. Både Norrköping och Oskarshamn har bättre hamnar rent ytmässigt, säger Carl-Johan Carlstedt. I samband med att farleden breddas kommer hamnen att byggas ut, främst med lagerytor men kanske också med kajer i framtiden. I norr, mot Blockholmshålet, ska berg från muddringen, cirka 70000 kubnikmeter, användas som fyll för utbyggnaden. Inne på området ska tre gamla trämagasin rivas för att få loss ytor. Under våren ska även den sista biten av industrispåret till Lucerna stå klart. -Det blir kalas för oss, det blir en stor rationalisering, säger Carl-Johan Carlstedt.
Västerviks Logistik & Industri
VLI är nischade på att sälja in logistiska lösningar till industrin. Man erbjuder sjöfrakt, hamnhantering och vidaretransport med tåg eller lastbil. Förra året växte bolaget, två personer anställdes och idag är man ett tiotal anställda. Godset som VLI hanterar är främst skogsprodukter och stålprodukter. Förra året tog VLI emot 500000 ton stormved, 2006 var siffran 345000.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om