Unga företagare ska nätverka

Bristande erfarenhet och mindre kontaktnät. Det är ett par faktorer som skiljer unga företagare från äldre. Därför startar Västervik Framåt nu ett nätverk för unga företagare.

Jeanette Köster arbetar på Västervik Framåt och håller i administrationen av nätverket.

Jeanette Köster arbetar på Västervik Framåt och håller i administrationen av nätverket.

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Företagande2014-11-15 07:00

Jeanette Köster på Västervik Framåt håller i nätverket. Första träffen blir på tisdag och ett tiotal unga företagare är inbjudna. Nätverket är öppet för företagare upp till 30 år.

– Vi hoppas att det blir fler så småningom. Det är företagarna själva som ska forma nätverket och bestämma vad de vill ha det till. Det ska vara till nytta för dem som företagare, säger Jeanette Köster.

Exempel på vad som kan ordnas är studiebesök hos varandra eller hos andra företag, frukostmöten och annat.

Initiativet till nätverket kommer från 25-åriga Tess Göthe. Sedan drygt två år driver hon eventföretaget Tess Event i Västervik.

– Det viktiga i ett nätverk är att utbyta erfarenheter, att träffa andra som vet vad man pratar om, menar Tess Göthe.

Hon hoppas också att nätverket ska ge möjlighet till nya samarbetspartners och kanske kunna utveckla sådant hon inte tänkt på tidigare.

– Det kan vara tufft att vara ung och ny som företagare. Att bygga upp ett kontaktnät tar tid, särskilt om man kommer direkt från utbildning och inte har arbetat. Oftast är man ju ensam och har inte några anställda.

Tess Göthe nämner prissättning som ett problem i början för den som är ung egenföretagare.

– Att lära sig ta betalt och förklara värdet för kunden kan vara svårt i början, konstaterar Jeanette Köster.

Det är ganska vanligt och man lär sig efter hand.

– Att skriva ett avtal där priset är med, eller i alla fall ha ett mail där det står vad man kommit överens om är viktigt, säger Tess Göthe.

De flesta unga startar tjänsteföretag, det vill säga att de utför tjänster som kunden betalar för. Andra öppnar butiker, grossistförsäljning och andra verksamheter.

I sitt företag ordnar Tess Göthe både med danskurser, modevisningar, barnkalas och annat. Hon är utbildad dansare och har också gått en eventutbildning. Det var under den utbildningen för två och ett halvt år sedan som hon startade sitt företag.

– Barnkalas med olika aktiviteter är en växande marknad. För varje event jag genomför tar jag in de personer jag behöver, jag har inga egna anställda. Marknadsföringen sker mest i sociala medier och genom mina kunder.

Många som startar eget har en konkret affärsidé på ett område de känner till. Men att marknadsföra sig när man väl startat kan vara svårare.

– Marknadsföring och att sälja in sig hos kunderna är det vi ger mest rådgivning om, berättar Jeanette Köster.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om