Enklare vardag för funktionsnedsatta

Försäkringskassan vill göra det enklare för personer med funktionsnedsättning. Bland annat lovar man kortare väntetider på beslut.

Enklare. Administrationen ska bli enklare och den digitala kommunikationen tydligare enligt Försäkringskassans löften.

Enklare. Administrationen ska bli enklare och den digitala kommunikationen tydligare enligt Försäkringskassans löften.

Foto: Anders Steiner/arkiv

Förenklar2015-02-17 11:09

I Kalmar län finns 3 100 personer med någon form av funktionsnedsättning och som får ersättning från Försäkringskassan. Försäkringskassan har förhört sig om hur de kan göra vardagen enklare för dessa personer och deras anhöriga.

Nu menar man i ett pressmeddelande att man förändrar sitt arbetsätt i grunden för att bättre anpassa det till den enskildes behov.

Det nya arbete ska utgå från sex löften. Bland annat lovar Försäkringskassan en kontaktperson hos Försäkringskassan för alla ärenden, stöd till föräldrar med barns som är svårt sjuka eller är funktionsnedsatta, kortare väntetider på beslut och en klarare digital kontakt med Försäkringskassan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om