Marknadsföringsersättningen till WMSK är ett årligt återkommande ärende hos kommunstyrelsen. I år hade klubben föreslagit en ökning från de senaste årens 200 000 kronor till 375 000 kronor.
– Man kan säga mycket om Västerviks Speedway, framförallt är det positivt att laget heter Västervik och inget annat. Laget är ett starkt varumärke, säger kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M).
Trots det ville han, och majoriteten i kommunstyrelsen inte sträcka sig längre än en fortsatt ersättning på nivån 200 000 kronor.
Flera partier ville dra ner eller till och med slopa ersättningen:
– Det finns ett marknadsvärde, men i den ekonomiska situation som kommunen befinner sig i, där föreningsbidragen dragits ner, tycker vi att 200 000 kronor är för mycket, säger Mats Hugosson (C), som tillsammans med folkpartisten Sverker Thorén förordade en sänkning till 150 000 kronor.
Ännu längre ville miljöpartiet och vänsterpartiet gå – de motsatte sig marknadsföringsbidraget helt.
– Det handlar inte om vi ska sponsra klubben eller inte, säger Anna Bodjo (MP).
Hon hänvisar till att de 200 000 kronorna inte är något föreningsstöd, utan helt och hållet motiveras med att det är god marknadsföring för kommunen.
– Det kan stämma, men då ska det ställas mot kommunens övriga marknadsföring och tas ur anslaget för marknadsföring, istället för som nu från kommunens utvecklingsanslag.
Även hon hänvisar till kommunens pressade ekonomiska läge, där det övriga föreningslivet fått sänkta anslag.