För två veckor sedan skulle kommunstyrelsen ha tagit ställning till en utbyggnad av landningsbanan. Beslutet sköts upp och motiveringen lät kryptisk:
– Det pågår samtal med en intressent.
En ledtråd till vad som pågår ges när ärendet dyker upp igen för avgörande hos kommunstyrelsen. Kommunen undersöker om flygplatsen och dess omgivningar kan bli en testplats för obemannade flygfarkoster.
Planerna är än så länge i sin linda.
– Vi har blivit uppmärksammade på att det finns ett kluster av företag i Linköping som arbetar med den här typen av teknologi, säger t f förvaltningschef Carl-Magnus Mårheden.
Enligt de uppgifter som kommunen fått så finns det en efterfrågan på platser där företag i branschen kan genomföra utbildning och tester.
Ett första steg för kommunen blir att ansöka om att ett geografiskt område runt Mommehål blir ett så kallat restriktionsområde – där man kan göra flygningar med drönare.
– Först när vi fått det kan vi närma oss företag i branschen, säger Mårheden.
Han säger att det skulle vara ett sätt att utnyttja flygplatsen ännu mer. Även efter utbyggnaden är avsikten att flygplatsen i första hand ska användas för taxiflyg – det talas inte om reguljärtrafik. Däremot ska förlängningen göra det möjligt trafikera flygplatsen med större plan – vilket i sin tur att man ska kunna nå ett större geografiskt område från Mommehåls flygplats.
Tidigare uppskattades förlängningen kosta 6 miljoner kronor, under upphandlingens gång har arbetet visat sig bli dyrare: 10,5 miljoner kronor.