Gotlandsbåten riskerar miljonbelopp i vite

Gotlandsbåten AB vägrar att informera resenärerna om deras rätt till ombokning – trots uppmaningar från Konsumentverket. Nu riskerar bolaget att få betala miljonbelopp i vite.

Färja. Gotlandsbåten AB och Konsumentverket har delade åsikter om informationen på bolagets hemsida.

Färja. Gotlandsbåten AB och Konsumentverket har delade åsikter om informationen på bolagets hemsida.

Foto: Vangelis Tzerefos

Färjetrafik2014-07-17 11:48

Konsumentverkets kritik riktar sig mot att Gotlansbåten inte informerar resenärerna om alternativet att få sina resor ombokade med Destinaton Gotland utan extra kostnad på sin hemsida.

– Ja, precis. De presenterar bara ett alternativ på sin hemsida i form av återbetalning. De borde också presentera alternativet att erbjuda ombokning utan extra kostnad, säger Andreas Nordström, jurist på Konsumentverket.

I skrivande stund har det inte dykt upp någon ny information på Gotlandsbåtens hemsida. Enligt Andreas Nordström kan Gotlandsbåtens bristande information strida mot marknadsföringslagen. Något som kan resultera i förbuds-föreläggande, vilket innebär att bolaget måste upphöra med en viss typ av marknadsföring.

– Det kan också bli ett vite i någon form. Och så kan de stämmas av marknadsdomstolen.

Vilka summor gäller vid ett vite?

– Svårt att svara på, det finns ju tabeller som reglererar beloppen, men runt en miljon kronor, säger Andreas Nordström.

Konsumentverket kommer dock inte att vidta några ytterligare åtgärder förrän Gotlandsbåten framfört sin inställning i sakfrågan. Enligt Andreas Nordström har Gotlandsbåten fått anstånd till början av augusti att ge ett svar på Konsumentverkets yttrande.

I augusti är det kanske inte lika aktuellt att åka på semester till Gotland?

– Så är det ju. Och såna här saker kan gå lite långsamt tyvärr. Men förhoppningsvis så kan vi se till att det blir ändringar till nästa års trafik, säger Andreas Nordström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om