Turista Hemma har en snart 15-årig historia i Västervik. Under en helg på försommaren slår små och stora turistföretag upp portarna framförallt för hemmapubliken för att visa vad man har att erbjuda.
Åsa Jägerhorn som driver Tjustgalleriet har varit med i alla år. Hon var inställd på att delta även i år – men ringde ändå till Västervik Framåt för att förhöra sig om hur årets upplaga skulle marknadsföras. Då fick hon veta att marknadsföringen blir blygsammare i år. I år kommer ingen broschyr att tryckas upp. Istället skulle man satsa hårdare på marknadsföring i digitala medier.
– Jag tycker att det är viktigt att det trycks kartor där man får en överblick över deltagarna både i staden och på landsbygden, säger Åsa Jägerhorn, som inte tycker att marknadsföring via nätet kan ersätta en tryckt broschyr.
Svaret som hon fick, och som VT får när vi ringer upp Christina Thorstensson, som vikarierar som ansvarig för besöksnäringen på Västervik Framåt AB, är att kommunen dragit in sitt stöd till arrangemanget. Till det kommer att Västervik Framåt märkt av ett minskat intresse för Turista Hemma bland många av de deltagande företagen.
– Vi har några företag som är väldigt engagerade, men totalt har intresset bland företagen minskat de senaste åren, säger Christina Thorstensson.
Hon säger att man med de resurser man ändå har kommer att genomföra en marknadsföring med annonser i tidningar, och en hårdare marknadsföring via sociala medier och hemsidan.
På Västerviks kommun ställer man sig frågande till uppgiften att man skulle ha dragit in stödet till Turista Hemma. För något år sedan lades turistbyråns verksamhet ut på entreprenad – Västervik Framåt tog över ansvaret.
– Västerviks kommun engagerar sig inte i några enskilda arrangemang, utan det är Västervik Framåt som gör prioriteringar enligt det avtal som vi har skrivit, säger Carl-Magnus Mårheden.
Mårheden läser igenom avtalet en extra gång för att försäkra sig om att det inte funnits några särskilda formuleringar om just Turista Hemma. Han återkommer till VT och säger att så inte är fallet.
Även det förra kommunalrådet Harald Hjalmarsson ger samma bild.
– När kommunen drev turistbyrån låg Turista Hemma helt inom turistbyråns budget. Kommunstyrelsens har aldrig gett något marknadsföringsstöd. Nu är det den nya huvudmannen som har det ansvaret.
Han vill inte uttala sig om han tycker att Västervik Framåt borde satsa hårdare på Turista Hemma.
– Jag har inte den kunskapen. Däremot har jag tyckt om Turista Hemma. Det har varit ett arrangemang där de små företagen i turistnäringen fått en chans att marknadsföra sig.
Årets Turista hemma äger rum den 17 maj.