– Jag visste att det handlade om mycket pengar efter att ha pratat med arrangörer på andra orter. Men det känns skönt att få bekräftelse på vad vi bidrar med, säger Peter Gustafsson, mannen bakom Hojrock på Gränsö.
Hojrocks målgrupp är köpstark. SMC, riksförbundet för Sveriges motorcyklister, har 70 000 medlemmar varav två tredjedelar tjänar över 450 000 kr per år. Något som visar sig när de kommer till Västervik.
– Många är i 45-55 årsåldern. Kanske är barnen utflugna och de har råd att spendera, säger Peter Gustafsson.
Han känner igen bilden av evenemangens betydelse för varumärket Västervik.
– När vi är ute i landet blir Hojrock ofta synonymt med staden. Man frågar inte vad som händer på Hojrock, utan snarare "vad händer i Västervik i sommar", säger han, och berättar att det finns många fördelar med att de turistekonomiska effekterna nu blir synliga.
– Det kan bli lättare för oss i kontakten med sponsorer och enklare att hitta samarbeten. Undersökningen ger oss legitimitet, säger han.
Det har inte alltid varit lätt. Efter toppåren 2005-2006 följde några sämre år. Hojrock är beroende av motorcykelbranschens utveckling som helhet, och när nyförsäljningen av motorcyklar föll, minskade även antalet besökare till Hojrock.
– Vändningen kom, men först 2012. Dessförinnan hann vi fundera på om det verkligen var värt att fortsätta. Men nu är vi på rätt väg, säger Peter Gustafsson.