Hojrock bygger om

Nedräkningen för årets Hojrock har börjat. Campingområdet har byggts om och biljettförsäljningen har fördubblats.

Hojrock. Årets största nyhet är ombyggnaden av campingområdet.

Hojrock. Årets största nyhet är ombyggnaden av campingområdet.

Foto: Matilda Hjelm

Evenemang2015-07-16 18:00

Den 23 juli invaderas Västervik återigen av hundratals mullrande motorcyklar. Årets största nyhet är ombyggnaden av campingområdet.

– Det blir en ny campingrestaurang med bättre mat och i år har vi även fått alkoholtillstånd, säger arrangören Peter Gustafsson.

Frukosten kommer i år att flyttas upp till Gränsö slott för att få rum med mer människor. Ett annan nyhet är att det kommer ner foodtrucks från Stockholm.

– Det bästa med årets Hojrock är att vi har blivit bättre på frukost och mat. Vi tar bättre hand om våra gäster och att deras upplevelse blir bra är A och O för mig.

Under torsdagen hade festivalen redan sålt över 3 000 tältplatser. Det innebär att biljettförsäljningen har ökat med runt 50 procent, jämfört med 2014. Peter Gustafsson tror att det beror på att Hojrock marknadsför sig mer än någonsin. Men även att ryktet om deras fribiljetter, till besökarna som har tagit eller kommer att ta mc-körkort under året, har spridit sig.

– Hela motorcykelbranschen har fått ett uppsving. Det säljs mer motorcyklar och fler tar körkort nu, det är en positiv trend.

Några av årets artister är Civil War, Lifvens och Art Nation.

– Konsertbiljetterna har fördubblats jämfört med förra året. Det är banden D-A-D och Stiftelsen som drar mest människor, vad jag har förstått, säger Peter Gustafsson.

En ny aktivitet för i år är Bumperball, en form av fotboll där alla spelare är inuti en upplåsbar boll.

Matilda.Hjelm@vt.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om