Affärsidéer hårdtestades

Man kan intala sig själv att man har den perfekta idén. Men kan man övertyga andra?På fredagen fick UF-företag på Västerviks gymnasium presentera sina affärsidéer för proffsen.

Presentation. Smart'n'stable presenterar sin affärsidé. Från vänster Zofia Os, Lovisa Bäckström, Lisa Hedqvist, Enis Skeja, Charlampos Iordanidis och Emma Wiberg.

Presentation. Smart'n'stable presenterar sin affärsidé. Från vänster Zofia Os, Lovisa Bäckström, Lisa Hedqvist, Enis Skeja, Charlampos Iordanidis och Emma Wiberg.

Foto: Ilkka Ranta

Entreprenörskap2015-11-27 14:59

Det är nervöst i grupprummet. Om några minuter ska de sex ungdomarna i UF-företaget Smart'n'stable presentera sin produkt, ett ställ för mobiltelefoner och surfplattor, för juryn i klassrummet intill.

I juryn sitter Årets entreprenör i Västervik Michael Gross, kommunfullmäktiges ordförande Dan Nilsson, personalchefen på Saab Barracuda Petra Andersson och Niclas Rehnqvist, från rekryteringsföretaget Finders Fee.

Ungdomarna har övat på försäljningsargumenten:

* De har utvecklat ett ställ som är praktiskt om man vill se film på mobilen eller plattan, eller om man är flera som ska se innehåll på samma skärm. Det ser snyggare ut på sängbordet om man har mobilen i ett ställ istället för bara låta den ligga.

* Stället tillverkas av spillbitar från annan trätillverkning – så att det finns en hållbarhetstanke.

* Tillverkningen sker på anstalten i Västervik. Det betyder lokal tillverkning, och att internerna ges sysselsättning.

Många fördelar, men i grupprummet har ett problem uppstått: En magnet som är viktig för konstruktionen har lossnat på prototypen.

– Vi skulle ha tagit med oss fler ställ, säger någon lågt.

Enis Skeja försöker trycka till magneten så att den ska sitta ordentligt.

– Vi får säga som det är. Det är en prototyp, säger någon.

Till slut får de magneten på plats. Strax är det deras tur att möta juryn.

Inne i klassrummet lämnar de fram sin tryckta affärsplan, och presenterar produkten.

– Hur tänkte ni kring att lägga tillverkningen på anstalten, undrar Dan Nilsson.

Michael Gross och Niclas Rehnqvist fyller på med frågor kring affärsmässigheten.

Prototypen vandrar runt bland jurymedlemmarna. Magneten sitter på plats.

– Roligt att se hur man tagit fram en egen produkt, lyder Petra Anderssons spontana kommentar efter presentationen.

Ute i korridoren pustar de sex ungdomarna ut.

Smart´n´stable var bara ett av 22 företag som fick presentera sina idéer under förmiddagen. På plats fanns tre jurygrupper som fick kora var sin vinnare.

Varför gör man den här typen av tävling?

– UF Företagen får lära sig att presentera sin affärsidé. Det är även en chans att möta näringslivet, säger Tobias Carlsson, regionchef för Ung Företagsamhet i Kalmar län.

Han lägger till att det här är ett sätt få tidig respons på sina idéer. UF Företaget drivs under ett läsår, och många har inte kommit längre än att det fortfarande finns tid att förbättra och förändra sina idéer.

Vid 12-tiden samlas jurygrupperna i aulan. Det är dags att presentera tre vinnare.

Första vinnare ut är Health Booster UF. Företaget säljer vikter som man kan fästa vid vrister och handleder. På så sätt kan man få extra motion när man promenerar eller städar.

Ett pris går till Eco Tea UF som säljer ekologiskt te. En del av behållningen går till Cancerfonden.

Vinnare i den grupp som leds av Michael Gross blir Smart´n´stable.

–Det är roligt att någon tror på vår idé, säger en glad Lovisa Bäckström.

Jurygruppen berättar att arbetet var svårt, men att Smart'n'stable vann på en bra presentation och värden som att det var en egen produkt och lokal produktion.

Vad ska UF Företagen tänka på inför presentationen?

– Ha svar på alla frågor. Speciellt om marknad och försäljning, säger Michael Gross.

– Öva på presentationen flera gånger, säger Niclas Rehnqvist.

– Det ska vara en genomtänkt idé från början till slut, säger Petra Andersson, och lägger till: Det var det i det här fallet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om