Per Holknekt är en person med många ansikten. Till de som nämndes i ingressen kan den som vill också lägga kändis, formgivare, författare och nykter alkoholist.
Föräldrarna var rektor (mamman) och polischef (pappan) på orten i Dalarna där Per Holknekt växte upp. Förväntningarna från omgivningen var ofta höga.
– Men mamma sa att du kan bara bli outbytbar på ett sätt: genom att vara dig själv. Det är först då man blir unik och inte kan ersättas av andra.
Det är en levnadsregel Per Holknekt, med varierande framgång, försökt leva efter privat. Trots stora framgångar har han under en stor del av sitt liv levt med dålig självkänsla. Han har också under många år slagits mot ett alkoholberoende.
Det var när han till sist blivit nykter - och ställt upp i första omgången av dokusåpan Big Brother - som han grundade sitt första och mest kända varumärke: Odd Molly. Dessutom blev han mångmiljonär på kuppen.
Nu jobbar han med varumärke nummer 28 eller kanske 29 sedan starten. Tanken att vara sig själv, unik, tar han med sig inte bara privat, utan också i företagslivet.
– Alla är så bra, intelligenta och dessutom snygga nu för tiden. Man man behöver faktiskt inte vara bra för att vara bra, säger Per Holknekt.
– Min karriär hade aldrig fungerat om jag hade varit som alla andra
Konkret gav han flera råd till företagarna på Tillväxtdagen. Levnadsråd som kan tillämpas såväl på jobbet som privat.
* Se dina medmänniskor
- Bekräftelse är gratis men kan göra mirakulös skillnad.
* Tro på dina medmänniskor
– Våga lita på andra än på dig själv.
* Ge människor chansen
– Alla är inte som jag, som tar för mig och gillar att stå i rampljuset. Men alla längtar efter att få en chans och visa hur bra de är.
Per Holknekt uppmanade också publiken att vara stolt och berätta om det de kan och gör bra. De egna framgångarna som företagare förklarar han till stor del med sin tävlingsinstinkt. Han har alltid tävlat och gillar att tävla i allt.