Pär Svärdson: "E-handel inte kärnfysik"

Vad skapar e-handel? Och varför växer handeln över nätet? Frågorna ställdes – och besvarades – av e-entreprenören Pär Svärdson.

ENTREPRENÖR. Pär Svärdson på Tillväxtdagen.

ENTREPRENÖR. Pär Svärdson på Tillväxtdagen.

Foto: Ilkka Ranta

Entreprenör2015-05-27 17:28

Pär Svärdson är bördig från Västervik och startade djuraffär redan när han gick i skolan. 15 år gammal drog han igång sitt första aktiebolag. Han grundade nätbokhandeln Adlibris och driver i dag det snabbväxande nätapoteket Apotea. En entreprenör, med andra ord.

Apotea grundades av två kvinnor som skulle sälja lusmedel, som var lite mindre giftigt än vanliga medel. En ganska smal affärsidé, med Pär Svärdsons ord. Senare investerade 6 AP-fonden i verksamheten, som trots det inte ville lyfta.

När Pär Svärdson tog över breddades sortimentet och priserna sänktes. Dessutom satsade han på massiv marknadsföring, bland annat i TV4. Framgången har blivit enorm - efter fyra år har verksamheten blivit 50 gånger större.

– Framgången beror inte på marknadsföringen i TV4, även om den förstås hjälpt till. Den främsta orsaken är att kunderna gillar det vi gör, säger Pär Svärdson.

– Vi har hela tiden strävat efter bra omdömen från våra kunder. Och kan man leverera lite snabbare, lite billigare, så får man det.

Svaret på de inledande frågorna är egentligen tre. E-handeln växer på grund av pris, sortiment och bekvämlighet. Apotea säljer till exempel som mest sena söndagskvällar, och hur många vanliga apotek har öppet klockan 23?

- E-handel är inte kärnfysik. Har du ett stort sortiment och bra priser, så säljer du mycket. Kan du dessutom leverera snabbt, så lyckas du. Svårare än så är det inte.

Framgång kan mätas på flera sätt. På tisdagskvällen utsågs Apotea till Sveriges främsta e-handelsföretag, för andra året i rad.

Pär Svärdson är också påtagligt stolt när han visar en bild på företagets lager. Det är Heby kommuns enskilt största byggnad och innehåller tusentals enskilda produkter. Dessutom sysselsätter det närmare 100 personer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om