Per-Erik Ekström sitter i en Nissan Leaf, en elbil. Han är elnätschef på Västervik Miljö och energi och bjöd dagen till ära Västervikare på skjuts i bilen. Bilen används i vanliga fall av Västervik Miljö och energis personal och är fullbokad för kortare resor.
– I år är första året som Elens dag firas, vår branschorganisation Svensk energi tog initiativet till dagen under förra året, berättar Per-Erik Ekström.
Det är för att uppmärksamma elens betydelse i samhället som man valt att genomföra dagen. Västervik använder årligen mellan 225 och 230 gigawattimmar el.
– Lite skämtsamt brukar vi säga att vi borde stänga av elen en dag för att ge den uppmärksamhet. Då skulle vi verkligen märka vilken betydelse den har.
Per-Erik Ekström åkte under dagen runt i bilen och de som ville kunde vinka till sig bilen för att få skjuts och ladda sin mobiltelefon samtidigt.
Bilen används av anställda i Västervik Miljö och energi. En varm dag, då inte el går åt till uppvärmning, kommer den 19 mil på en laddning, i normalfallet räcker en laddning cirka 15 mil.
– I en snabbladdningsstolpe tar det 20 minuter att ladda batterierna till 80 procent. I ett vanligt eluttag tar det sju timmar att ladda fullt.
En snabbladdningsstolpe finns på Lunnargatan. Vid kommunhuset finns också vanliga laddstolpar men de används i liten utsträckning.
Elbilar är än så länge dyra att köpa in, många runt 400 000 kronor. Däremot kostar en laddning av batterierna cirka 25 kronor.
– Men teknologin utvecklas snabbt, bilarna kommer förhoppningsvis att bli billigare rätt snart.