Att vårda sitt varumärke i sociala medier kan hjälpa karriären. När Jonas Mauritzson, konsult på rekryteringsföretaget Hammer och Hanborg, rekryterar googlar han alltid på de mest intressanta kandidaterna.
- Jag kollar gärna på deras bloggar och twitterflöden, det ger en bredare bild av personen än bara ansökan.
Men även om det till viss del är bra att vara personlig påpekar Jonas Mauritzson att man alltid ska tänka på vilka som kan se det man skriver på nätet.
- Att twittra nedsättande om personerna i Let’s dance, till exempel, är att visa bristande omdöme. Man vet aldrig vilka som läser och hur de berörs av det.
Jonas Mauritzson är inte ensam om sina rekryteringsmetoder. Svenska Dagbladet skriver om en undersökning som visar att 85 procent av de amerikanska arbetsgivarna googlar sina kandidater och 45 procent kollar upp dem på Twitter eller Facebook.
I USA har man kommit längre med rekryteringen via sociala medier, men även i Sverige tjänar man på att profilera sig på nätet. Jonas Mauritzson tycker att man ska fundera över hur man vill att ens informella profil ser ut.
- Om det ligger för dig kan du ha en blogg, vara aktiv inom diskussionsforum inom ditt intresseområde eller twittra personligt. Det är en fördel eftersom det ger större möjlighet för de som vill anställa dig att skapa sig en bild av hur du är som person, säger Jonas Mauritzson.
Jonas Mauritzson menar att alla kan ha glädje i karriären av att vara aktiv i sociala medier.
- Om man hittar relevanta nätverk att nätverka i. Min bransch bygger ju på kommunikation, så självklart är det intressant för mig, men en elektriker kan säkert ha nytta av att vara aktiv på ett elektrikerforum.
Kan sociala medier ersätta anställningsintervjun?
- Nej, inte helt och hållet. De är ett komplement. Man vill fortfarande möta en person öga mot öga, det är viktigt för helhetsbilden. Däremot kan den första kontakten tas via sociala medier, kanske via ett professionellt nätverk. Om du är aktiv på ett branschforum och skriver engagerat där kanske någon hör av sig och vill diskutera ett uppdrag.