– Det bästa sättet sättet att hitta passionerade medarbetare.
Det säger Ewa Ottosson Rask "passion manager" på Clarion hotel i Stockholm. Där kör man stenhårt med den nya metoden att hitta rätt folk med jättelika auditions på upp mot 300 personer. Var och en får tre minuter på att presentera sig själv och visa upp sin personlighet.
– Vi vill ha folk som är passionerade och tycker det är kul på jobbet.
Ewa Ottosson Rask talade säger att Clarion hittat en rad fördelar med den här formen av rekrytering.
– Det är effektivt, vi sparar tid. Vi får trogna och formbara medarbetare som tycker det är fantastiskt att de fått chansen att visa upp sig.
På Clarion jobbar man också tätt ihop med arbetsförmedlingen för att ordna särskilda auditions för unga arbetslösa.
Turistchefen Stina Porsgaard nappade direkt på möjligheten och kunde tänka sig att den skulle fungera vid till exempel rekryteringen av sommarjobbare på Lysingsbadet och inom turistnäringen. Katarina Arvidsson på Ica Maxi var inne på samma linje och kunde tänka sig att flera företag går samman i en rekryteringskampanj.
"300 jobb i sommar i Västervik. Kom på audition". Så kan det se ut i annonser nästa vår när handeln, turistnäringen och serviceförtag ska hitta rätt person till rätt sommarjobb.