Die Casting tillverkar gjutna aluminiumdelar till bilindustrin, som nu håller på att återhämta sig efter några dystra år. Företaget har dock fortfarande lönsamhetsproblem med flera förlustår bakom sig.
Men nu pekar det mesta uppåt. Det är drag i den tyska bilindustrin, och det påverkar Die Casting direkt. Volymerna har senaste året ökat med 60 procent.
Die Casting är underleverantör till flera stora leverantörer av detaljer till alla kända tyska bilmärken. I stor sett har varenda tysk bil gjutna aluminiumkomponenter från Ankarsrum, bland annat i växellådor och motorkylningssystem.
- Vi har ett kapacitetsutnyttjande just nu på närmare 80 procent. Vissa delar av vår produktion går för fullt och där kan vi inte ta ut mer utan nyinvesteringar, säger Håkan Sundell.
Företaget omsatte 62 miljoner kronor 2010, vilket kan jämföras med 43,8 miljoner kronor året innan. För 2011 väntas den öka ytterligare med upp mot 20 procent. Kurvorna pekar alltså stadigt uppåt.
- Det kan mycket väl tänkas att vi behöver nyanställa lite längre fram, i första hand visstidsanställda.
Företaget har i dag 63 anställda. Ca tio av dessa är visstidsanställda.