En värstingbil i landet Lagom

Klimatsmarta och billiga att köpa? Nej, tvärtom. Svenska Koenigsegg gör lätta och formfulländade hypersportbilar fullproppade med effekt. Nu är det tio år sedan märket började säljas.

Foto: Koenigsegg

Dyrt2012-12-03 10:27

Vi gör sällan särskilt mycket väsen av oss i landet Lagom. Men då och då händer det ändå att vi gapar högt. Som i fallet Koenigsegg. En svensk tillverkare av värstingsportbilar som är några av de brutalaste i hela världen.

Flaggskeppet Agera R har en femliters V-8 på 1 140 hästkrafter som kan få kärran att göra noll till 100 kilometer i timmen på 2,9 sekunder. Topphastigheten är ungefär 440 blås.

– Det är en kompromisslös bil. Vi vill hålla ribban högt och vara marknadsledande inom teknisk innovation. Och vi har fått ett bra erkännande, även från konkurrenterna, konstaterar Halldora von Koenigsegg på huvudkontoret i Ängelholm.

Det är också där som kärrorna utvecklas och konstrueras, monteras och testas. På området finns allt ifrån designavdelning och sadelmakeri till en rullande landsväg.

– Koenigsegg är ett litet företag som verkar globalt. Vi tillverkar ett tiotal bilar om året, de byggs efter att ordern har lagts. Ofta är kunden väldigt delaktig och kommer hit och får träffa Christian över en lunch och diskutera detaljer med sadelmakare och lackerare. Kunden blir en del av vår lilla familj.

Christian är maken Christian von Koenigsegg. Det är hans visioner som ligger till grund för företaget. Drömmen om att skapa den perfekta sportbilen började redan när han var fem år och såg filmen Flåklypa Grand Prix, om en cykelreparatör som bygger en egen tävlingsbil. Därefter började han skruva isär tekniska prylar, trimmade mopeder och uppfann saker. Som 22-åring, 1994, startade han projektet Koenigsegg, utvecklade en egen motor och kunde börja serietillverka modellen CC8S under 2002. Drömmen hade blivit sann.

– Bilarna säljs över hela världen och just nu är det Asien som dominerar. Kunderna är främst män, men även en och annan kvinna. Genom åren har modellerna hela tiden förfinats och förbättrats och nu har vi börjat bygga på bil nummer 100, berättar Halldora von Koenigsegg.

Den som vill köpa en bil får dock vara beredd på ungefär ett års väntetid. Och på att betala vad det kostar att producera en högteknologisk kärra i en liten serie.

Hur mycket? Agera R går på nästan tio miljoner kronor. Men då har man å andra sidan något som grannen inte har.

Agera R 2013

Motor: 5-liters V-8, DOHC, bi-turbo

Effekt: 1 140 hk vid 7 100 varv

Vridmoment: 1 200 Nm vid 4 100 varv

Kompression: 9:1

Acceleration: 0-100 km/t på 2.9 s, 0-200 km/t på 7,5 s och 0-300 km/t på 14,5 s.

Bränsle: E85 och E100.

Bränsleförbrukning: Landsväg 12,5 l/100 km, varierad körning 14,7 l/100 km

Chassi: Kolfiberkonstruktion

Vikt: 1 435 kg (med alla vätskor och halv tank)

Längd: 4 293 mm

Bredd: 1 996 mm

Höjd: 1 120 mm

Hjulbas: 2 662 mm

Pris: 1 450 000 dollar plus skatter, avgifter och frakt

Garanti: 3 år

Mer info: www.koenigsegg.com

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!