Svens Volvodroska rullar in i framtiden

Sven Karlsson i Loftahammar har alltid gillat bilar. Kärleken uppstod tidigt. Hans pappa körde taxi i Falerum.

Foto:

Droska2015-10-13 11:00

Sedan 20 år är Sven Karlsson ägare till en skönhet av 1951 års modell. Det är en stor, svart, rymlig Volvodroska som fortfarande rullar flera hundra mil om året. Den riktiga benämningen på bilen är Volvo PV 831. Bilen dominerade taxibranschen i Sverige under många år. Modellen introducerades 1938 och tillverkades till slutet av 1957 då Volvo försvann från taximarknaden. Företaget satsade på andra modeller, PV544 och lite senare Amazon.

Sven Karlsson kom över sin gamla droska i Linköping. Han köpte det av en grabb som han beskriver lite skämtsamt som riktig "Volvonörd". Bilen hade tidigare gått som taxi i Norrköping och de sista åren i kommersiell trafik som skolskjuts på Vikbolandet.

– I den kunde de packa in tio, tolv barn, säger Sven Karlsson.

Sven Karlsson tog över en bil som var ömt vårdad och i mycket fint skick. Det är den fortfarande.

– Den måste underhållas hela tiden. Jag lägger ner mycket tid på den. Men motorn sköter Göran Axelsson åt mig. Han bor också här i Loftahammar. Han är specialist och har jobbat med sådana här motorer förr, säger Sven Karlsson.

I dag får Sven Karlsson leta efter reservdelar på Internet. Han sörjer att försvarets stora reservdelslager gick till spillo när de gamla Volvosuggorna inte längre ansågs uppfylla försvarets krav.

– Vi fick inte köpa av dem. Allt slogs sönder. Det var väldigt tråkigt, tycker Sven Karlsson.

Innan vi ger oss ut på en provtur ner till ett hösttomt Källvik, där sommargästerna bommat igen sina hus och flyttat hem till Stockholm, berättar Sven Karlsson att han har två veteranbilar till. En Volvo PV från 57 och en Amazon herrgårdsvagn.

– Amazonen gick som trafikpolisbil en gång i tiden, berättar han.

I dag kör Sven Karlsson några hundra mil om året med sin gamla Volvo. Han anlitas ofta för att skjutsa bröllopspar och festdeltagare. Sedan blir det en del utflykter med Veteranfordonsklubben i Tjust.

– Vi är över 100 medlemmar och har en livlig verksamhet. Vi åker iväg på en del utflykter. Vi har varit till Åland, Stockholm och Karlshamn till exempel.

På sådana långa turer kör Sven Karlsson försiktigt. En gammal bil mår bäst av det. Marschfarten ligger på cirka 75 kilometer, men om det kniper kan den gamla droskan pressas upp till 120.

– Hon är fantastisk att köra och man sitter väldigt bekvämt, säger Sven Karlsson.

Volvodroskorna var slitstarka. I Kvällsstunden berättar tidningen om en vagn från Grundsund som gick över 100 000 mil, det vill säga 30 varv runt jorden! Bilarna kunde beställas med eller utan mellanruta. Fällde man ut extrastolarna i baksätet kunde nio personer, inklusive chauffören resa.

Dessutom kunde de användas för sjuktransporter. Om baksätets ryggstöd fälldes ner kunde man skjuta in en bår genom bagageluckan. Det lär ha fötts många barn på väg till BB i bilarna...

1950 kostade en fullt utrustad Volvo i 830-serien (med koffertbrygga, cykelställ, verktyg med mera) 13 200 kronor. Bilarna var mycket omtyckta, såväl av passagerare som av droskägare. När Volvo upphörde med tillverkningen väckte det ett ramaskri bland landets taxiägare. De försökte förgäves förmå Volvoledningen att ompröva sitt beslut. Men Volvo hade inte tillräcklig produktionskapacitet på fabriken i Torslanda. Amazon var på väg ut på marknaden och den ansågs för liten för att användas i taxitrafiken.

– Många taxiägare gick över till Mercedes, berättar Sven Karlsson.

I den kunde de packa in tio, tolv barn

Volvodroska

Volvo PV800, populärt kallad droska, var en av Volvos äldre taximodeller. Bilen kom på många håll att dominera taxiparken under lång tid.

Modellen introducerades 1938 och ersatte den tidigare TR700-serien. Chassi och kaross var helt nykonstruerade och betydligt modernare än företrädaren, men motorn fick hänga med oförändrad. Fronten användes även på Volvos minsta lastbil, LV100-serien eller "Spetsnosen".

I slutet av 1957 lade Volvo ned tillverkningen av modellen, utan att presentera någon efterträdare. Volvo behövde tillverkningskapaciteten till andra modeller. Med modellen försvann hela taximarknaden för Volvo. Det skulle dröja tio år innan Volvo kunde presentera en passande ny bil, i form av Volvo 140.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!