Genombrott för nygammal teknik

Vi står inför ett teknikskifte. Vilka slags drivmedel kommer att gälla inom en snar framtid? Frågan var faktiskt lika aktuell för 100 år sedan. Bilarna gick på el, bensin eller ånga och framtiden låg öppen. Men fel bränsle vann.

ullar fortfarande. Den här ångdrivna Stanleyn från 1903 kördes i veteranbilstävlingen mellan London och Brighton i England 2010.
Foto: Bikeworldtravel/Shutterstock.com

ullar fortfarande. Den här ångdrivna Stanleyn från 1903 kördes i veteranbilstävlingen mellan London och Brighton i England 2010. Foto: Bikeworldtravel/Shutterstock.com

Foto: Bikeworldtravel / Shutterstock.com

Drivmedel2013-01-03 08:08

Det är bara att konstatera. Vi kan inte fortsätta köra våra fordon på bensin eller diesel. Till slut kommer jorden att kollapsa.

– Nu står vi inför ett stort teknikskifte. Vi måste förbruka mindre, gå ned med en halvliter bränsle per mil eller helt sluta med fossila bränslen. Det är laddhybriderna som är framtiden, fastslår Ronny Svensson, vd för bilkonsultföretaget Ynnor AB i Lund.

– På tjänstebilssidan sker det stora genombrottet om ett eller två år och om tio år kommer laddhybriderna att vara fullständigt dominerande. De är dyra att köpa men företagen tänker på driftskostnaderna och kommer att gå i bräschen. Och i Sverige står företagen för drygt halva nybilsmarknaden, uppger Svensson och menar att vi inte sett ett liknande teknikgenombrott sedan bilar började byggas på löpande band.

Låt oss fortsätta att titta i backspegeln. För det där med elmotorer är långt ifrån något nytt. Redan på 1800-talet byggdes det sådana på många håll i världen. De slog igenom i slutet av seklet och blev allra mest populära i USA.

Vid det förra sekelskiftet fanns där nästan 34 000 registrerade elbilar, 38 procent av bilparken. Vanligast var ångbilar och minst omtyckta var de bensindrivna, som ansågs bullriga och besvärliga.

Allt såg ljust ut för elbilen som 1912 slog försäljningsrekord. Men snart skulle allt vända. Flera samverkande faktorer gjorde att luften gick ur marknaden och gemene man valde att köra på bensin i stället.

Sedan dess har bensinen regerat. Även om vi numera också använder diesel och laborerar med etanol och biogas. Men som drivmedel för framtiden är biobränslena mindre aktuella då forskning visat att framställningen av dem har negativa konsekvenser för miljön. Kvar finns endast elmotorn. Så gott som alla stora tillverkare har i dag en laddhybridmodell.

– Laddhybrider är den mest framkomliga vägen som vi ser det. Vi har nyligen påbörjat produktionen av Volvo D6 som just nu är världens mest avancerade dieselplug-in. Den har fått ett fint mottagande, säger Bo Larsen, informationschef vid Volvo Personbilar.

Men liksom för 100 år sedan kostar en bil med elmotor betydligt mer än en vanlig bensindriven bil. Batterierna har fortfarande kort räckvidd och tar ganska lång tid att ladda upp.

Tänk om vi ändå hade satsat på elen för 100 år sedan. I stället för att börja om på nytt.

Fakta

Laddhybrid

En laddhybridbil är ett fordon med både en explosionsmotor och en elmotor. Den senare kan laddas från det fasta elnätet och medger att bilen kan köras helt med el på begränsade sträckor.

I dag har i princip alla stora tillverkare en laddhybrid i modellprogrammet. På engelska kallas den för plug-in hybrid, PHEV. (TT Spektra)

Varför dog elveteranbilen ut?

Flera faktorer gjorde att eldriften valdes bort. När startmotorn uppfanns 1912 blev det bekvämare att köra bensinbilar, de behövde inte längre vevas igång för hand. Dessutom sjönk priset på fordonen när masstillverkningen på löpande band satte igång året därpå.

Snart byggdes vägnätet ut vilket krävde bilar med stor räckvidd för att kunna ta sig mellan städerna. Samtidigt gjorde amerikanska oljefyndigheter bensinen allt billigare då en infrastruktur av mackar byggdes upp. På 1930-talet var elbilsmarknaden så gott som död. (TT Spektra)

Fordonstyperna 1912

Bensin

Plus: Lång räckvidd. Kort bränslepåfyllningstid.

Minus: Bullrig och svår att växla. Jobbig och farlig att veva igång.

El

Plus: Ren och tyst. Inga växlar.

Minus: Dyr att köpa. Kort räckvidd. Långsam att ladda.

Bensin/elhybrid

Plus: Lång räckvidd.

Minus: Inte lika ren och tyst som enbart el.

Ånga

Plus: Billig. Inga växlar. Snabb vattenpåfyllning.

Minus: Lång starttid. Kort räckvidd.

Fordonstyperna 2012

Bensin och diesel

Plus: Lång räckvidd. Enkelt att skaffa bränsle.

Minus: Bullrar och smutsar ned.

El

Plus: Klimatsmart och tyst.

Minus: Dyr att köpa. Kort räckvidd. Långsam att ladda.

Diesel/elhybrid

Plus: Lång räckvidd.

Minus: Inte lika ren och tyst som enbart el.

Biobränslen

Plus: Påverkar atmosfären mindre än bensin och diesel. Minskade partikelutsläpp.

Minus: Framställningen påverkar växthusgasbalansen negativt. Få tankställen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!