Det stora genombrottet för biogas som drivmedel har låtit vänta på sig. Det har inte minst Västervik Biogas AB fått känna av. Visserligen har försäljningsvolymerna av biogas ökat år efter år, men inte i den takt som bolaget räknat med. 2014 var ursprungligen tänkt att bli företagets första vinstår. Nu pekar den senaste prognosen snarare på en förlust på 250 000 kronor.
I slutet av oktober beslutade sig bolagets styrelse för att vända sig till ägarna, Västerviks kommun och Tekniska Verken i Linköping, för ett aktieägartillskott på 1,7 miljoner kronor. Det är inte första gången som ägarna fått skjuta till pengar. Hittills har bolaget fått 5,5 miljoner kronor i tillskott.
Ägarfördelningen är 60:40 mellan Västerviks kommun och Tekniska Verken.
I en framställan till kommunstyrelsen skriver bolaget att man räknar med vinst från och med 2015. Ett viktigt år blir 2017. Då kommer KLT att gå ut i en stor upphandling som kan leda till att volymen av biogasdrivna fordon ökar kraftigt.
Vad är det som gör er optimistiska redan inför 2015 och 2016?
– Antalet kommunala som fordon som drivs med biogas ökar med 20 varje år. Till det kommer att nästa år kommer fyra biogasdrivna taxibilar i trafik i Västervik, säger Bruno Nilsson, VD.
Privatägda biogasbilar står för en mindre del av omsättningen. Nilsson uppskattar andelen till tio–femton procent:
– Biogas är ett bränsle som lämpar sig framförallt för lokaltrafik, som offentliga transporter som färdtjänst och sopbilar, säger Bruno Nilsson.
Under 2014 har Västerviks Biogas även börjar leverera bränsle till Oskarshamns kommun.