Telefonin fick strulig övergång

Övergången till Framtidens nät har inte gått smärtfritt. Företagaren Anders Olofsson fick höra att hans nummer hade upphört.

Irriterad. Anders Olofsson är irriterad på hur övergången till "Framtidens nät" har fungerat.

Irriterad. Anders Olofsson är irriterad på hur övergången till "Framtidens nät" har fungerat.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid/arkiv

Dalhem2017-06-02 07:30

VT har i flera artiklar skrivit om den oro som funnits på landsbygden inför avvecklingen av kopparnätet den 31 maj.

Under torsdagen, den 1 juni, var det en kund som ringde till Anders Olofsson Bil & VVS-Service och möttes av en röst som sa att numret hade upphört och att hänvisning saknades.

Läs mer: Snart släck stora delar av nätet

Efter timmar i telefonkö, lyckades Anders få ordning på felet och nu visas även hans fasta nummer när han ringer ut, eftersom han har valt detta alternativ i Telia Touchpoint. Många kunder föredrar nämligen att ringa ett fast nummer.

Men Anders fnyser åt begreppet Framtidens nät.

– Om man ska göra det här, ska det fungera från början. Det ska inte vara en testperiod.

Läs mer: Bredbandet är viktigare än telefonen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om