"Trafikverket har skurit av Västervik"

I dag är det farligt att cykelpendla mellan Västervik och Gunnebo. Det är synd tycker kommunalrådet Tomas Kronståhl.

Inget för cyklister. Det är bara en mil mellan Västervik och Gunnebo, men i Regionförbundets utredning klassas vägen som farlig för cyklister. Att rusta upp den till säker standard skulle kosta 14 miljoner kronor.

Inget för cyklister. Det är bara en mil mellan Västervik och Gunnebo, men i Regionförbundets utredning klassas vägen som farlig för cyklister. Att rusta upp den till säker standard skulle kosta 14 miljoner kronor.

Foto: Ilkka Ranta

Cykling2015-03-27 08:00

I måndags behandlade kommunstyrelsen den cykelstrategi som Regionförbundet tagit fram. Syftet med strategin är två: att bädda för cykelturism och underlätta cykelpendling. Regionförbundet tror att med elcyklar som vinner alltmer mark kan det i framtiden bli realistiskt med cykelpendling på upp till två mils avstånd.

I svaret som samhällsbyggnadsenheten skrivit, och som kommunstyrelsen ställde sig bakom, betonade man att det framförallt är Trafikverket som har ansvar för att genomföra satsningar utanför tätorterna. Kommunen är tveksam till att vara med och medfinansiera:

– Det skulle kunna medföra att vi får skära ner på de delar av cykelstrategin som är kommunens ansvar, skriver tjänstemännen, och syftar framförallt på satsningar inne i tätorterna som skulle kunna underlätta arbetspendling.

Kommunalrådet Tomas Kronståhl håller med:

– Inte minst som man kan säga att Trafikverket klippt av förbindelserna mellan Västervik–Gunnebo och Västervik–Gamleby.

Han syftar på att utrymmet för cyklister försvunnit från E22 sedan det byggdes vajerräcken. Särskilt synd tycker han att det är att pendlingsmöjligheterna till Gunnebo försämrats.

– Där hade annars arbetspendling med cykel varit realistiskt. När vi bygger södra infarten måste vi se till att det blir en cykelförbindelse också.

Regionförbundets cykelstrategi

I strategin tittar man dels på möjliga cykelleder för turister – dels på möjligheter till cykelpendling. När det gäller cykelpendling har man tittat på hur vägarna ser ut mellan orter med minst 1 000 invånare, och som inte ligger längre än två mil från varandra.

Nedan ses vad som krävs för att skapa säkra pendlingsleder i Västerviks tätort.

Avstånd: Kostnad:

Överum–Gamleby 11 km 22 mkr

Gamleby–Västervik 19 km 14 mkr

Västervik–Gunnebo 10 km 10 mkr

Gunnebo–Ankarsrum 13 km 26 mkr

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om