I måndags behandlade kommunstyrelsen den cykelstrategi som Regionförbundet tagit fram. Syftet med strategin är två: att bädda för cykelturism och underlätta cykelpendling. Regionförbundet tror att med elcyklar som vinner alltmer mark kan det i framtiden bli realistiskt med cykelpendling på upp till två mils avstånd.
I svaret som samhällsbyggnadsenheten skrivit, och som kommunstyrelsen ställde sig bakom, betonade man att det framförallt är Trafikverket som har ansvar för att genomföra satsningar utanför tätorterna. Kommunen är tveksam till att vara med och medfinansiera:
– Det skulle kunna medföra att vi får skära ner på de delar av cykelstrategin som är kommunens ansvar, skriver tjänstemännen, och syftar framförallt på satsningar inne i tätorterna som skulle kunna underlätta arbetspendling.
Kommunalrådet Tomas Kronståhl håller med:
– Inte minst som man kan säga att Trafikverket klippt av förbindelserna mellan Västervik–Gunnebo och Västervik–Gamleby.
Han syftar på att utrymmet för cyklister försvunnit från E22 sedan det byggdes vajerräcken. Särskilt synd tycker han att det är att pendlingsmöjligheterna till Gunnebo försämrats.
– Där hade annars arbetspendling med cykel varit realistiskt. När vi bygger södra infarten måste vi se till att det blir en cykelförbindelse också.