Det är under förutsättning att politikerna ger grönt ljus för förslaget senare under året. Förslaget är, som så ofta, en kompromiss. Länets kommuner har inventerat cykelbanor och cykelleder och sedan kommit till Regionförbundet med sina önskemål.
– Skulle man genomföra alla förslag som vi fick in hade det kostat en och en halv miljard. Det förstår nog alla att så mycket pengar har vi inte, berättar Helena Ervenius som är ansvarig för kommunikationer hos Regionförbundet i Kalmar län.
Cykeln har en självklar plats i vår vardag. Den ger oss en effektiv och billig möjlighet att ta oss till jobb och skola, eller bara ta en tur för nöjets skull, andas lite frisk luft som gör att vi mår lite bättre. Dessutom bidrar vi till ett bättre klimat och en bättre miljö om vi låter bilen stå kvar hemma i garaget. Det är lite om bakgrunden till att man nu har arbetat fram en cykelstrategi.
I transportplanen finns uppdraget att ta fram en cykelstrategi med fokus på turism, regionalt cykelnät och cykling i kombination med kollektivtrafik. Dessa tre områden är inte alltid möjliga att förena. Den som ska cykla till busshållplatsen har förmodligen ingen större lust med en omväg bara för att titta på den vackra naturen.
– Men det har kanske cykelturisterna, säger Helena Ervenius.
Nu har man valt ut ett antal stråk som man tänker lägga sitt krut på. Kommunerna tog fram 300 mil cykelvägar som kunde vara intressanta. Sedan, efter diskussioner, har dessa "cykelförbindelser" bantas ner till cirka 160 mil.
– Den regionala planen har drygt 90 miljoner kronor att disponera. Det räcker till fyra–fem mil cykelväg. Varje mil cykelbana kostar 20 miljoner kronor, berättar Helena Ervenius.
Därför försöker man hitta enklare lösningar eller leda in cyklisterna på mindre trafikerade vägar för att hålla nere kostnaderna. Farliga sträckor ska dock få nybyggda cykelleder. Honnörsorden för cykelstråken ska vara: trafiksäkerhet, närhet till orter, attraktivitet och bytespunkter för buss.
Cykelstrategin ska genomföras under tre etappar. De närmaste åren satsar man 14 miljoner, mellan 2017 och 2019 är summan 16 miljoner och 2020–2025 görs de största investeringarna med 61 miljoner.
– Då har vi knutit ihop samtliga kommunhuvudorter och kan förhoppningsvis kombinera det med ett intressant turiststråk.
En genomsnittlig cyklist cyklar ungefär fem kilometer enkel resa, men så många som var fjärde cykelresa är längre än fem kilometer, kan vi läsa i planen.
I planen tar man också upp cykelturismens betydelse för besöksnäringen i länet. Det gäller då att det finns säkra cykelleder som passerar attraktiva platser som turisterna kan vara intresserade av att besöka.