Nu vill de se handling i frågan. Den springande punkten, menar de, är att göra stadskärnan mer tillgänglig för bilburna shoppare. Och det är just den frågan som har debatterats i många år. Å ena sidan finns de som tycker att biltrafiken ska bort från centrum – å andra sidan känner många butiksägare att det är omöjligt att konkurrera med handelsområdena som har både nära och ofta gratis parkeringsplatser.
Johan Sandberg på Sandbergs fastigheter och Ivan Ström, franchisetagare på McDonald´s, är i alla fall säkra på sin sak: Den som vill handla i centrum ska kunna parkera där också. Helst med p-skiva istället för krångliga parkeringslösningar. Dessutom borde det skyltas bättre till centrum, istället för att leda iväg besökarna, tycker Ivan Ström.
– Man satsar mycket på nyetableringar och handelsområden utanför centrum medan centrumkärnan blir mer och mer otillgänglig sett till parkeringar och biltrafik, säger Ström.
– Det handlar inte om innerstadshandel kontra handel i ytterområdena, utan om hur vi ska kunna ha båda delarna i Västervik, fortsätter han.
Det finns en hel del dåliga exempel på städer där centrumbutikerna konkurrerats ut till förmån för större shoppingcenter, tycker Sandberg och Ström. Jönköping och Växjö tas upp som två sådana. Ivan Ström är orolig för att Västervik i det långa loppet ska gå samma väg.
– Det vore förödande för jag vet att många Västerviskbor vill ha kvar den vackra centrumkärnan och det som är unikt för Västervik. Det ska vi slå vakt om.
– Det behövs åtgärder och satsningar för att inte centrumhandeln ska dö ut. Kommunen investerar mycket på handelsområdet runt Ljungheden och för att handeln i stadskärnan inte ska försvinna måste man satsa på den också. Det är lätt att säga att man vill ha gågata och blommor istället för biltrafik, men det funkar på Drottninggatan i Stockholm. Inte hos oss här i Västervik, säger han.
De ser inget problem med biltrafik även i de mest centrala delarna.
– Torget kan ju stängas av i samband med olika arrangemang och på samma sätt borde man kunna öppna upp det också, mer vintertid än sommartid, till exempel. På vintern borde gator och torg kunna användas på ett mer flexibelt sätt. Både Spötorget och Fiskaretorget kunde erbjudas som parkeringsplatser under lågsäsongen, säger Ivan Ström.