Antisladd-system kan bli EU-standard

Gräddan av den europeiska bilindustrin och EU-kommissionen är överens om en tioårsplan för att säkra framtiden för tillverkarna.
Ett resultat kan bli att antisladd-system blir standard i nya bilar och skatt på bruk av bil snarare än köp.

Bryssel2005-12-20 08:38


Volvochefen Leif Johansson är ett av flera toppnamn hos de europeiska tillverkarna som har deltagit i arbetet med planen, tillsammans med ministrar, EU-kommissionen, fackliga företrädare och representanter för konsumenter och miljörörelse.

- Nyheten, och det viktigaste, här är kanske att arbetet har präglats av så god vilja, säger Johansson, men konstaterar snabbt att det är en uppmaning att översätta god vilja i praktisk vardag under tio år när miljö- effektivitets- och lagstiftningshänsyn ska brytas mot varandra.

Gruppen, som letts av industrikommissionären Günter Verheugen, siktar in sig på fyra huvudområden där riktlinjer ska ge industrin en karta att styra efter.

Trettiofem EU-direktiv ska ersättas med globala FN-normer för ämnen som bromsar, däck och bestämmelser för bussar. Påbjudna tester på särskilda inrättningar ska på en del områden ersättas av självtester.

Konsekvensanalyser ska göras innan nya förslag till regler läggs.

- Kostnadseffektivitet är absolut nödvändigt, sade Verheugen på en presskonferens.

Miljöhänsyn ska lyftas, och gruppen rekommenderar kommissionen att komma med nya utsläppsnormer. Samtidigt påpekar gruppen att bilindustrin inte ensam kan bära ansvaret för att minska utsläppen av koldioxid.

Trafiksäkerheten ska ökas och kommissionen avser att föreslå att antisladd-system blir standard i nya bilar. Förslag ska också läggas om bältespåminnare, elektroniska bromssystem, barnsitsar och halvljuskrav i dagsljus, något som inte är standard i EU.

Gruppen vill se nytänkande på skatteområdet.

- Det som bör beskattas är användning snarare än köp av bil, säger Leif Johansson.

Det är inte bra med en ordning där dieselbilar, trots utveckling mot snålare och renare dieselmotorer, fortfarande beskattas hårdare än bensindrivna, enligt Johansson.

Gruppen vill se åtgärder för att öppna den kinesiska marknaden mer för europeiska bilar. Nu har européerna mycket sämre villkor i Kina än vad de kinesiska tillverkarna har i Europa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!