Bokrean utsatt för konkurrens

I dag börjar bokrean. Det är en viktig försäljningsperiod för branschen. Men internet- och dagligvaruhandeln utmanar de vanliga butikerna.

En övertäckt hög av reaböcker. I natt började bokrean.  Foto: Anders Steiner

En övertäckt hög av reaböcker. I natt började bokrean. Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Bokrean2008-02-26 00:06
Bokrean har ett starkt fäste i Sverige och kan spåras tillbaka till 1920-talet. Den utgör i snitt 10-15 procent av hela årsomsättningen. På Bokia i Västervik var siffran åtta procent och försäljningen väntas bli lika stor i år. Men med enskilda realisationer i köpcentrum och internetbutiker växer konkurrensen. Just internethandlarnas reaintäkter ökar starkt. Men Fredrik Wall kontor-och pappersansvarig, Bokia, Västervik tror inte att det påverkar försäljningen nämnvärt.- Folk vill ändå komma hit och handla över disk. Det är en gammal tradition, säger han. Han medger dock att reaförsäljningen har minskat något de senaste fem-sex åren för Bokias del. Internetbokhandeln har även överlag ett större utbud. Adlibris utlovar 5000 reatitlar medan Bokia bara har omkring 1100 stycken. Konkurrensen är naturligtvis till fördel för kunden som kan handla till lägre priser. Men det finns också problem.- Nackdelen för oss är att internethandlarna pressar fram nya boktitlar i rean som vi säljer under julhandeln, säger Henrik Hultman som äger Bokia i Västervik. Ett exempel är Svensk Maffia (av Lasse Wierup och Matti Larsson) som har kommit med i årets rea, genom internet- och dagligvaruhandeln. De storsäljande genrerna på Bokia i Västerivk är skönlitteratur, framförallt deckare, samt barn- och ungdomslitteratur. I år har man omkring 200 skönlitterära titlar. Exempel på böcker som är speciellt framtagna för bokrean är: Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith, Snö av nobelpristagaren Orham Pamuk och August Strindberg-boxen.I år har man inte kunnat förhandsbeställa böcker från Bokia i Västervik.- Det är först till kvarn som gäller istället, säger Henrik Hultman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om