Som vi tidigare skrivit om är dricksvattnet i den södra delen av kommunen för tillfället otjänligt varpå kommunen har placerat ut vattenstationer i berörda samhällen. I samband med detta hörde blankaholmsbon Michael Dahlin av sig till tidningen med kritik mot hur kommunen nått ut med samhällsviktig information.
– Själv fick jag först höra om vattenproblemet genom en bekant. Då var klockan strax efter fyra, säger Michael.
Michael berättar att han först upptäckte kommunens sms något senare på måndagen och är frågande till varför kommunen inte väljer andra kommunikationssätt när de behöver nå ut med samhällsviktigt information:
– Jag förstår att man inte kan ringa till varje hushåll men man borde kanske välja ut platser där informationen är av större vikt. En bekant berättade för mig att information kring vattnen dröjde till personalen på förskolan i Blankaholm eftersom de inte haft möjlighet att läsa sms.
Kommunens verksamhetschef för förskolor, Christine Andersson, säger till oss att det inte ska ha uppstått några kommunikationsbrister mellan förskolan i Blankaholm och kommunen i samband med måndagens vattenavrådan.
– Förskolans personal nåddes av information kring det otjänliga vattnet under eftermiddagen via olika kanaler, säger hon.
Vad det gäller sättet att nå ut med samhällsviktig information kommenterar marknadschefen på Västervik Miljö och Energi, Joakim Hesselgård, att de har bestämda kanaler som används vid situationer likt den i Blankaholm och Solstadström:
– Vi har förutom skickat sms till alla boende i områden också skapat inlägg på sociala medier, driftmeddelande på hemsidan samt använt oss av medier, kommenterar Joakim Hesselgård.
När tidningen besökte en av vattenstationerna i Blankaholm mötte vi 89-åriga Erik Karlsson från Solstadström. Han var själv nära att dricka av det otjänliga vattnet under måndagskvällen:
– Jag hade inte nåtts av informationen kring att vattnet blivit dåligt. Precis när jag skulle dricka mitt åtta-kaffe ringde en granne på telefonen och frågade om jag hade hört om vattnet. När jag berättade att jag kokat kaffe på vattnet sade han åt mig att hälla ut kaffet direkt, berättar Erik.
VA-chefen Ruben Östberg berättar för oss att det är oklart hur länge vattnet kan ha varit otjänligt och att så fort deras vattentest gav utslag så vidtogs de åtgärder som nu gäller.