Rekordår i bilbranschen

2014 var det sjunde bästa året sedan 1946. Det framkommer i en nationell undersökning av bilbranschen.

Bra affärer. Simon Edman på Holmgrens berättar om företagets planer på att bygga ut butiken, vilket delvis är en konsekvens av flera bra år i bilbranschen.

Bra affärer. Simon Edman på Holmgrens berättar om företagets planer på att bygga ut butiken, vilket delvis är en konsekvens av flera bra år i bilbranschen.

Foto: Karin Hertz

Bilbranschen2015-01-06 04:00

Enligt en undersökning från branschorganisationen Bil Sweden har bilbranschen gått ovanligt bra under 2014. Det har skett en generell ökning bland alla typer av bilar, men något som sticker ut är miljöbilarna. De nyregistrerade miljöbilarna har ökat kraftigt, jämfört med 2013 skedde en tredubbling.

Under 2014 nyregistrerades 304 000 personbilar och 42 000 lätta lastbilar. Prognosen för 2015 ligger på 290 000 personbilar och 41 000 lätta lastbilar, vilket i så fall ger kommande året en tionde plats på listan över bästa år hittills.

– En successivt förbättrad konjunktur och ökad ekonomisk aktivitet hos småföretagare och hantverkare tillsammans med bibehållna ROT avdrag gör att vi tror på en fortsatt stark marknad för lätta lastbilar i år. Till detta kan läggas ökade infrastrukturinvesteringar typ Förbifart Stockholm som kräver många nya servicebilar, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden, i ett pressmeddelande.

Simon Edman, försäljningschef på Holmgrens i Västervik berättar att 2014 varit ett bra år för bilbranschen även på det lokala planet.

– Det har gått mycket bättre än väntat.

Någon totalsummering för året har de dock inte gjort än, så någon exakt siffra kan de inte ge. Men det är tydligt att det varit ett mycket bra år. Simon Edman berättar också att planerna på en utbyggnad, som VT berättade om i början av 2014, fortsätter. Ritningarna är klara och utbyggnaden planeras att täcka 15 00 kvadrat och ska sträcka sig ut till bensinmacken Ingo.

– Affärerna har gått bra och Holmgrens har utökat sitt sortiment med flera märken.

Nu finns tre märken på Holmgrens i Västervik. På sikt ska det bli fem. Simon Edman berättar att diskussionerna kring en södra infart ett tag bromsade Holmgrens planer på utbyggnad. Att handelsområdet vid Ljungheden utvecklats så mycket gör att de nu vågar satsa på försäljning vid den befintliga infarten.

Niklas Henningsson, försäljningschef på Skobes sammanfattar affärerna 2014 som jättebra.

– Vi har sålt mycket, både begagnat och nytt.

Niklas Henningsson berättar att miljöbilarna ökat i popularitet även lokalt, men det är inte där den stora ökningen skett på Skobes. Istället är det fyrhjulsdrivna bilar som ökat mest. Stark marknadsföring kan vara en bidragande faktor. Niklas Henningsson nämner reklamen med Zlatan som en framgångsfaktor.

– Det har varit ett vansinnigt bra år för Volvo.

amy.karlsson@vt.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om