Kvalitet i välfärden mäts

En miljon i år och ytterligare en under nästa år. Det avsätter kommunfullmäktige för att ta fram ett mätsystem för att kunna säkerställa kvaliteten i kommunens välfärdstjänster.

Beslut2015-07-03 18:00

Arbetet med kvalitetsmätningssystemet och förbättringsinsatser inom välfärden är något som kommunstyrelsen sätter högt värde på.

– Jag tycker att det här är det viktigaste uppdraget som vi har för tillfället, säger Jon Sjölander (M).

Tanken är att resultaten från kvalitetsmätningarna kommer att visa var kommunen befinner sig i en viss verksamhet. Sedan kan respektive verksamhet utifrån de mätbara resultaten göra de prioriteringar och förbättringar som behövs.

– Det kan bli mycket ekonomisnack i en sådan här fråga. Det här är ett försök att hitta kvalitetsbitar i systemet, säger Mats Hugosson (C).

För att kunna mäta kommunens arbete har man i huvudsak använt sig av kommun- och landstingsdatabasen (Kolada). Den är en webbaserad databas där all offentlig statistik, olika resultat, egna undersökningar i kommunen och mycket mer samlas.

– Konkret kan det här innebära att lokala initiativ ute i verksamheterna kan få förutsättningar för att utveckla sina projekt, säger Carl-Magnus Mårheden.

Under hösten ska verksamheterna informeras om möjligheten till delaktighet.

– Har man bra förslag till förbättringar så ska man få förutsättningar för det. Det är också viktigt att det inte blir en massa krångel och byråkrati, säger Carl-Magnus Mårheden, tidigare kommundirektör i Västervik.

En utvärdering av projektet ska ske under våren 2016 där återrapportering kommer att ske till respektive nämnder som är berörda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om